‘Het Apeldoorn van Friesland’ noemt Jaap de Vries Gorredijk gekscherend, doelend op de achttien autobedrijven die zich er bevinden, op nog geen tienduizend inwoners. Het valt niet mee hier onderscheidend te zijn, maar wie de gigantische showroom van de Opel-specialist langs de doorgaande weg ziet, weet dat dát wel goed zit. Sinds een jaar is het bedrijf bovendien aangesloten bij AD Garage, waarmee in de werkplaats alle merken welkom zijn.
Partnercontent
Eigenaar Jaap de Vries: “Toen Opel wat minder populair werd, zagen we wel meer andere merken de werkplaats binnenkomen. Je ruilt ook andere merken in, maar Opel bepaalt nog steeds voor ongeveer driekwart het werk in de werkplaats.”
Belangrijk voor een multimerkenwerkplaats is de technische ondersteuning die een concept als AD Garage biedt. “In de toekomst willen we ook het AD Garage Expert-concept erbij nemen, waarmee we nog meer diensten en services kunnen aanbieden zoals gestuurd onderhoud van leaseauto’s. Met name voor de nieuwere auto’s is dat een mooie bijkomstigheid.”
Requal
Autobedrijf Jaap de Vries was eerder al Requal Erkend Reparateur, het vroegere garageconcept van Doyen, dat begin 2021 een herstart maakte onder de naam Autodistribution Nederland. Daarmee kwam het concept van AD Garage bij Jaap de Vries in beeld en dankzij de ondersteuning die de plaatselijke grossier Swieringa biedt, was de beslissing snel genomen. Huidige eigenaar Jaap de Vries, de zoon van de gelijknamige oprichter van het bedrijf (zie kader): “We zijn al van oudsher klant van Swieringa. Ik denk dat 80 procent van onze onderdelen daar vandaan komt. AD Garage biedt nog weer wat meer voordelen voor ons als autobedrijf dan Requal, dus daar zijn we vrijwel direct mee begonnen. Dankzij het concept kunnen we bijvoorbeeld ook financial en private lease aanbieden. Hiermee kan zowel de zakelijke als particuliere klant een occasion of nieuwe auto rijden voor een vast bedrag per maand. Er zijn toch steeds meer mensen die precies willen weten waar ze iedere maand aan toe zijn als het om de autokosten gaat. Het is mooi dat AD Garage dat ook oppakt.”
‘Onze klanten willen graag eigen baas blijven en hun lokale kracht benutten. Met onze ondersteuning middels het AD concept behouden ze hun identiteit maar hebben ze wel de (internationale) uitstraling en technische informatie van het concept om klaar te zijn voor de toekomst.’ Erik Swieringa, Autodistribution Swieringa Automaterialen
Een ander belangrijk pluspunt is dat Jaap de Vries zijn klanten 24/7 AD Garage pechhulp kan aanbieden. “Daarnaast ontvangt de klant 24 maanden internationale AD garantie op alle door ons uitgevoerde reparaties. Dat geeft zekerheid en houdt de klant aan ons bedrijf gebonden.”

Onderdelen
Met Requal heeft Autodistribution ook een eigen lijn onderdelen, die voor Jaap de Vries erg aantrekkelijk is. “De kwaliteit ervan bevalt erg goed. Ze hebben uitgebreide productlijnen. Alle hardlopers zijn ook in Requal te verkrijgen. Daarmee kunnen we de klant een goed alternatief bieden tegen een scherpe prijs. En Swieringa kan ze snel leveren, waardoor we zelf nauwelijks nog onderdelen op voorraad hoeven te houden. Er ligt nog wel wat, maar niks is meer gelijk tegenwoordig. Vroeger had je meer onderdelen die voor verschillende auto’s gelijk waren. Met vijf verschillende soorten banden kon je alle Opels wel van nieuwe banden voorzien. Tegenwoordig heeft ieder model, iedere uitvoering zijn eigen band. Ook daarvoor heb je een grossier nodig.”
“Daarbij is het prettig om bij een netwerk te horen waarin individuele autobedrijven elkaar kunnen helpen. Ook organiseert AD Garage meerdere TechTrainingen per jaar om onze monteurs op de hoogte te houden van de laatste technische ontwikkelingen. Naast deze trainingen heeft Jaap de Vries onbeperkt toegang tot OEM data en informatie om alle voorkomende werkzaamheden en problemen zo goed en efficient mogelijk te kunnen oplossen. En als het nodig is kan de TechLine gebeld worden voor extra informatie en ondersteuning.
Met AD Garage heeft Opel-specialist Jaap de Vries wel twee merken hoog te houden, maar voor de eigenaar is dat geen probleem. “Het loopt mooi door elkaar heen. Daarom zijn we ook nooit dealer geworden. Dan wordt je te veel opgelegd en dat willen wij niet. Eigen baas in eigen winkel, dat is belangrijk. Wij zijn Jaap de Vries, dat is eigenlijk ons belangrijkste merk.”

Autobedrijf Jaap de Vries
Opgericht in 1965 door Jaap de Vries senior. Het bedrijf begon met reparatie en onderhoud van brommers; gaandeweg kwamen daar personenauto’s bij, waarbij het zich specialiseerde in Opel. Jaap de Vries: “Het merk spreekt ons erg aan. Het is niet voor niets 37 jaar lang het meest verkochte automerk van Nederland geweest. In de leasemarkt heeft Opel het een beetje laten lopen. Ook in het A-segment had het lang geen aanbod, maar wij hebben altijd vertrouwen in het merk gehouden. Het is een betrouwbaar merk, waar we weinig problemen mee hebben. Door je daarin te specialiseren heb je toch een heel groot deel van je werkzaamheden waar je weinig problemen mee hebt.”
Jaap de Vries junior kwam zo’n vijftien jaar geleden in het bedrijf, eerst in een v.o.f. Naderhand nam hij het bedrijf helemaal over. In 2013 werd een grote showroom bijgebouwd waar doorgaans zo’n 150 occasions op voorraad staan. “Het is momenteel wel moeilijk om aan auto’s te komen, maar dat probleem heeft iedereen wel, denk ik.”
Via www.opelaanbod.nl verkoopt Jaap de Vries jaarlijks zo’n 500 aantal Opels. “De werkplaats is regionaal, de verkoop is landelijk. Twee derde van de auto’s verkopen we buiten Friesland.”
