Het gemiddelde rendement per vestiging tot en met het derde kwartaal van 2023 bedroeg 1,34 procent. Een jaar eerder was dat nog 1,78 procent.
Dat blijkt uit de BOVAG branchebarometer van BOVAG Autodealers. BOVAG merkt daarbij op dat de groei in afleveringen van nieuwe auto’s weliswaar resulteerde in een fors hogere omzet, maar dat de kosten toenemen en de marges in toenemende mate onder druk staan.
Aftersales
Kijken we naar de aftersales in het dealerbedrijf, dan blijkt dat de omzetstijgingen voor het overgrote deel worden veroorzaakt door hogere tarieven voor onderdelen en manuren. De prognose voor het aantal te factureren uren per monteur in heel 2023 steeg weliswaar met 3,3 procent, maar bedraagt minder dan 1200.
Tegelijkertijd namen de loonkosten per medewerker in de werkplaats en magazijn met 8 tot 9 procent toe. De absorptieratio, ofwel de mate waarin de aftersales de algemene kosten dekt, daalde van 75,2 naar 73,4 procent. Medio 2022 lag die ratio nog boven de 80 procent.
Onzekerheid
Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, voorspelde in het vorige kwartaalbericht al een perfect storm: “Dat vooruitzicht wordt er niet beter op, aangezien de intake van orders voor nieuwe auto’s achterblijft en de kosten stijgen. We zitten in een recessie, de rentestand is nog steeds hoog, de voorraadwaarde stijgt, de loonkosten nemen toe en in de markt heerst nog immer onzekerheid. Zo blijft het vooralsnog onduidelijk of en in welke mate de aanschaf en het bezit van elektrische auto’s in de nabije toekomst door de overheid wordt gestimuleerd, hoe de vraag zich bij particuliere en zakelijke kopers gaat ontwikkelen en hoe (nieuwe) fabrikanten daar al dan niet op inspelen. Voor autokopers zijn er nu in elk geval volop kansen en ook nog eens zonder lange levertijden.”
De Kroon ziet wel ruimte voor verbetering in de aftersales: “In de werkplaats blijkt een resultaatverbetering voornamelijk het gevolg van hogere tarieven en niet zo zeer van efficiënter werken. Daar valt bij de gemiddelde dealervestiging nog een wereld te winnen, vaak simpelweg door scherper aan de wind te varen en de processen beter te stroomlijnen. Voor de meeste dealers geldt nu echter dat vooral dat in het hele bedrijf alle zeilen moeten worden bijgezet.”