Het gemiddelde rendement per vestiging tot en met het derde kwartaal van 2023 bedroeg 1,34 procent. Een jaar eerder was dat nog 1,78 procent. 

Dat blijkt uit de BOVAG branchebarometer van BOVAG Autodealers. BOVAG merkt daarbij op dat de groei in afleveringen van nieuwe auto’s weliswaar resulteerde in een fors hogere omzet, maar dat de kosten toenemen en de marges in toenemende mate onder druk staan.

Aftersales

Kijken we naar de aftersales in het dealerbedrijf, dan blijkt dat de omzetstijgingen voor het overgrote deel worden veroorzaakt door hogere tarieven voor onderdelen en manuren. De prognose voor het aantal te factureren uren per monteur in heel 2023 steeg weliswaar met 3,3 procent, maar bedraagt minder dan 1200.

Tegelijkertijd namen de loonkosten per medewerker in de werkplaats en magazijn met 8 tot 9 procent toe. De absorptieratio, ofwel de mate waarin de aftersales de algemene kosten dekt, daalde van 75,2 naar 73,4 procent. Medio 2022 lag die ratio nog boven de 80 procent.

Onzekerheid

Bert de Kroon, voorzitter van BOVAG Autodealers, voorspelde in het vorige kwartaalbericht al een perfect storm: “Dat vooruitzicht wordt er niet beter op, aangezien de intake van orders voor nieuwe auto’s achterblijft en de kosten stijgen. We zitten in een recessie, de rentestand is nog steeds hoog, de voorraadwaarde stijgt, de loonkosten nemen toe en in de markt heerst nog immer onzekerheid. Zo blijft het vooralsnog onduidelijk of en in welke mate de aanschaf en het bezit van elektrische auto’s in de nabije toekomst door de overheid wordt gestimuleerd, hoe de vraag zich bij particuliere en zakelijke kopers gaat ontwikkelen en hoe (nieuwe) fabrikanten daar al dan niet op inspelen. Voor autokopers zijn er nu in elk geval volop kansen en ook nog eens zonder lange levertijden.”

De Kroon ziet wel ruimte voor verbetering in de aftersales: “In de werkplaats blijkt een resultaatverbetering voornamelijk het gevolg van hogere tarieven en niet zo zeer van efficiënter werken. Daar valt bij de gemiddelde dealervestiging nog een wereld te winnen, vaak simpelweg door scherper aan de wind te varen en de processen beter te stroomlijnen. Voor de meeste dealers geldt nu echter dat vooral dat in het hele bedrijf alle zeilen moeten worden bijgezet.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35