Bij de introductie van een nieuwe kentekenreeks, zoals vandaag officieel gebeurde bij de RDW, klinkt bijna standaard de vraag wat zo’n cijfer-letter-combi doet voor de restwaarde. Fnuikend voor auto’s die nog net in het oude regime administratief werden afgewikkeld?

Er is geen actueel en diepgravend onderzoek of anno 2019 nog steeds sprake is van grootscheeps ‘on hold’ zetten van de transactie, teneinde een papier zo vers mogelijk model te rijden. Maar in een blog gaat DAT-directeur Jasper Verweij op persoonlijke titel uit van een beperkt effect, als het er al is. “Persoonlijk denk ik dat deze “typische” Nederlandse cultuur anno 2019 best meevalt. Ik heb mensen gesproken die best zo’n nieuw kenteken willen hebben, maar liever nog eerder in hun nieuwe bolide rondrijden.”

Transparant

Verweij verwijst naar een prijsvergelijking uit 1999, deel uitmakend van onderzoek door twee economen van de Rijksuniversiteit Groningen. Auto’s met een nieuw kenteken bleken destijds 4,2 procent meer op te brengen dan exact gelijke auto’s met een iets ouder kenteken. Sindsdien is de occasionmarkt echter erg competitief geworden – en bovenal transparant, dankzij de diverse online portals. Daarnaast heeft de import een hoge vlucht genomen, inclusief de afgifte van nieuwe kentekens voor zo’n jong buitenlands exemplaar.

Online speuren

In steeds meer gevallen blijkt de kentekenplaat optisch geen honderd procent zuivere graadmeter meer voor de werkelijke leeftijd. Alleen wie online speurt komt het werkelijke bouwjaar aan de weet. Conclusie: “Mijn gevoel zegt me dat het verschil in waarde tussen een auto met kenteken G-001-BB of kenteken ZV-226-X, beide uit augustus 2019, niet veel zal verschillen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
24 oktober 2025
Netwerk Omoda & Jaecoo groeit naar twaalf dealer-partners
24 oktober 2025
Apk en betaalbaar onderhoud
23 oktober 2025
Optimal herziet assortiment motorsteunen
23 oktober 2025
BOVAG/RAI: 361.000 nieuwe auto’s in 2026
23 oktober 2025
Sustainable Repair Network AkzoNobel breidt zich uit
23 oktober 2025
VACO: Kwart auto’s rijdt op vierseizoenenbanden
Meest bekeken berichten
Recente reacties