De Britse autoproductie daalde in november met 28,7% tot 75 756 eenheden, volgens de laatste cijfers die door de Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) bekend zijn gemaakt. Het was de vijfde maand op rij waarin de productie daalde en de slechtste prestatie sinds 1984. Deels door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders maar ook als gevolg van de sluiting van een Britse autofabriek in de zomer. Dat zal tot juli 2022 van invloed zal zijn op de vergelijkingen tussen de verschillende jaren.

In november daalde de productie voor zowel de binnenlandse als de buitenlandse markt met respectievelijk -18,8% en -30,4%, doordat 30 487 auto’s minder van de band rolden. De uitvoer was goed voor meer dan 80% van alle vorige maand geproduceerde auto’s, wat de behoefte aan vlotte internationale handel versterkt, vooral met de EU, aangezien op 1 januari 2022 nieuwe douanecontroles met het blok van kracht worden. Zes op de tien (60,3%) auto’s verscheept overzee in november ging naar Europa. Azië nam 15,6% van de Britse auto-export voor zijn rekening, de VS 13,4% en Australië 1,2%.

De recente trend voortzettend, nam de Britse productie van batterij-elektrische, plug-in hybride en hybride auto’s een record aandeel in de productie, goed voor ongeveer een derde (32,7%) van alle auto’s gemaakt in de maand, en meer dan een kwart (25,5%) over het hele jaar-to-date. Vooral de productie van batterij-elektrische auto’s steeg in november met 52,9% tot 10.359 eenheden en bereikte een nieuw hoogtepunt van 13,7% van de totale productie, meer dan het dubbele van het niveau van een jaar geleden.

Tot nu toe hebben de Britse autofabrieken 797.261 eenheden geproduceerd, zo’n 432.794 minder dan vóór de pandemie van 2019 en 667.441 minder dan het gemiddelde over de periode van 1.464.702 auto’s in de vijf jaar vóór de vogelgriep.

‘Verwachten steunmaatregelen’

Mike Hawes, SMMT Chief Executive, zei: “Dit zijn ongelooflijk verontrustende cijfers, die de ernst van de situatie waarmee de auto-industrie wordt geconfronteerd, onderstrepen. De Covid heeft een enorme impact op de toeleveringsketens en veroorzaakt wereldwijde tekorten – vooral van halfgeleiders – die de sector waarschijnlijk het hele volgende jaar zullen treffen. Met een steeds negatievere economische achtergrond, stijgende inflatie en Covid dat zowel in eigen land als daarbuiten weer opduikt, zijn de omstandigheden de moeilijkste in decennia. Nu de productie de afgelopen vijf maanden sterk is gedaald en waarschijnlijk zal blijven dalen, is het van vitaal belang dat de cashflow, met name in de toeleveringsketen, op peil blijft. Wij moeten van de overheid steunmaatregelen verwachten, zoals zij ook andere door Covid getroffen sectoren erkent.

De sector is zo goed mogelijk voorbereid op de invoering van volledige douanecontroles aan de grenzen van het VK vanaf 1 januari, maar eventuele vertragingen als gevolg van slecht voorbereide vracht of systemen zullen bedrijven die “just in time” werken, nog meer onder druk zetten. Mochten zich problemen voordoen, dan moeten onmiddellijk noodmaatregelen worden genomen om de grensoverschrijdende handel vlot te laten verlopen.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
6 september 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Boten zit de ellite op en veel zwartgeld dus die pakken ze niet, Zich zelf bijten doen ze niet.sep 5, 19:33
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Daar gaat het mis, voor de belasting is een camper juist een personen auto. Als ze gewoon zeggen een camper…sep 5, 19:31
  • Eric van Gurp on Helft lichte bedrijfswagens nu Euro 6: “Dan kunnen we binnenkort ook weer 130 op snelweg. De uitstoot is dan nu ook veel minder als 5 jaar…sep 2, 15:38