Met de toegenomen kwaliteit van de auto’s en de langere onderhoudsintervallen wordt de spoeling dun voor het autobedrijf. Dat moet dus op zoek naar nieuwe klanten om de werkplaats gevuld te houden. Een gerichte marketingcampagne kan helpen. Niet elk autobedrijf heeft daarvoor de kennis in huis, Adflow wel.

Adflow komt voort uit een afstudeeropdracht bij EDM, dat inmiddels bijna een jaar als investeerder betrokken is bij Adflow. De broers Juul en Lowie Schepers geven samen met Pim Muller leiding aan de inmiddels zes man tellende startup. De bedoeling is dat Adflow na een jaar of drie op eigen benen kan staan. De eerste resultaten zijn bemoedigend. Het zijn nu nog alleen automotive gerelateerde bedrijven waarvoor Adflow advertentiecampagnes opzet, maar Juul Schepers sluit niet uit dat op den duur ook in andere branches interesse zullen tonen. “Dat zou mooi zijn, ja.”
De resultaten van een geanonimiseerde campagne van Adflow, afgezet tegen benchmarks van Nanigans.
De resultaten van een geanonimiseerde campagne van Adflow, afgezet tegen benchmarks van Nanigans.
 

Data

Juul Schepers legt uit hoe Adflow te werk gaat. “Wij helpen opdrachtgevers met onze online tooling om de juiste doelgroep te selecteren. Dit doen wij door het combineren van databronnen vanuit verschillende sociale media en commerciële databanken. Vanuit deze bronnen kunnen wij bijvoorbeeld een selectie maken van mensen van een bepaalde leeftijd in een bepaalde regio, gecombineerd met automotive data, zoals de leeftijd van de auto, wanneer die gekocht is en van welk merk hij is. Door die data slim in te zetten kunnen we een gerichte campagne sturen en bereiken we precies die mensen waarvan verwacht kan worden dat ze geïnteresseerd zijn in een bepaald aanbod. Het kan daarbij gaan om een uiting via de post, eventueel in combinatie met een online campagne, bijvoorbeeld op sociale media of via Google Adwords.”

Resultaat

Adflow heeft al enkele succesvolle campagnes gedraaid, meestal voor wat grotere dealerbedrijven, in samenwerking met een importeur. “Voor een Renault-dealergroep in Noord-Nederland hebben we bijvoorbeeld een inruilcampagne gedaan. Daar zijn vorig jaar in december 29 auto’s van een concurrerend merk ingeruild voor een nieuwe Renault. Dat was een gecombineerde campagne van een advertentie op Facebook en een postcampagne een paar werken later naar een kleine drieduizend mensen.” Het is gissen of die mensen die nieuwe auto ook gekocht hadden als ze de campagne niet onder ogen zouden hebben gehad. “We kunnen het resultaat van een campagne wel doormeten. Van het totale aantal auto’s dat een bedrijf heeft verkocht kunnen we zien hoeveel daarvan in de doelgroep zaten die we hebben bereikt.”

Niet doen

Niet alleen grote dealerholdings, maar ook het individuele autobedrijf kan baat hebben bij een gerichte advertentiecampagne. “Wij zeggen: zo’n campagne opstellen moet je het autobedrijf niet laten doen. We weten precies hoe je een bepaalde doelgroep moet bereiken. Wij helpen het autobedrijf een goede campagne op te stellen. We proberen de eindgebruiker te ontlasten. Die heeft dan zelf geen marketeer nodig.” Zo’n campagne werkt voor het verkopen van nieuwe auto’s, maar kan ook heel goed worden ingezet voor aftersalesdoeleinden. “Er zijn bijvoorbeeld veel apk-data beschikbaar over auto’s in Nederland. In een specifieke regio kunnen we dan bijvoorbeeld selecteren van welke auto’s binnen een maand de apk verloopt, waarna we dan een kaartje sturen.”

Bijsturen

Een van de dingen waar Adflow sterk in is, is het bijsturen terwijl de campagne loopt. “Soms heeft een adverteerder zelf een campagne bedacht die in de praktijk niet blijkt te werken. We laten dan na een paar dagen zien wat de respons is en doen dan voorstellen om die te verbeteren. Zo denkt iedereen dat video altijd werkt, maar dat is in de autobranche lang niet altijd het geval, zo blijkt. Soms is het beter om een carrousel met foto’s in te zetten.”

Privacy

Per 25 mei is in heel Europa de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) van kracht. Vanaf die datum wordt het verwerken van persoonsgegevens strikter gereguleerd dan ooit. Adflow is daarop voorbereid. “Voor elk gebruiksdoel, of het nu een kaartje per post is of een advertentie op sociale media, is een rechtmatige grondslag. We maken daarnaast altijd een afweging tussen de boodschap van de adverteerder, de hoeveelheid data die we gebruiken en de impact op de privacy van de consument. We wegen dus het belang van de adverteerder af tegen het belang van de consument. AVG sluit marketing niet uit, maar zorgt er wel voor dat we met zijn allen in de branche zorgvuldig omgaan met de gegevens van consumenten.” Daar komt bij dat de adverteerder die door Adflow een campagne laat verzorgen de persoonsgegevens niet zelf in handen krijgt. “Wij krijgen ze zelf niet eens te zien. Ze gaan rechtstreeks naar de drukkerij. Daar worden de adressen verwerkt in de marketingcampagne en op de post gedaan. Daarbij zijn er met de verwerkende partijen uiteraard goede afspraken gemaakt dat de data alleen voor de marketingcampagne wordt ingezet.”
Deel dit artikel op
Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties