Als nieuwe dienst voor aangesloten deelnemers introduceert Stichting 100% onderhouden per 1 februari een opvraagservice voor het Digitale Service Register (DSR). Daarmee wordt het onderhoud zoals geregistreerd bij het merk in het digitale onderhoudsboekje makkelijker gemaakt. De nieuwe dienst geldt ook voor importauto’s.
Met de nieuwe opvraagservice kunnen autodealers makkelijker de onderhoudshistorie van vreemd-merkinruil raadplegen. Onafhankelijke autobedrijven hoeven niet meer voor álle merken de inlogcodes aan te vragen en bij te houden.
Transparantie
De nieuwe service bevordert volgens de stichting de transparantie en informatieverstrekking. Met name voor importauto’s is dit een uitkomst. De onderhoudsinformatie uit het verleden kan dan namelijk in het Nederlands, “en dus begrijpelijk voor klanten”, uitgedraaid worden. Uit onderzoek zou telkens blijken dat autokopers met name de onzekere kosten van achterstallig onderhoud willen vermijden. Zij zoeken de zekerheid van een auto die helemaal “bij” is met onderhoud en willen daar zelfs meer voor betalen.
Keurmerk
Sinds enige tijd biedt 100% onderhouden hiervoor extra zekerheid met een keurmerk. Dit is te selecteren op acht grote occasionportalen. Om het keurmerk te mogen voeren, moet een autobedrijf werken volgens strikte normen. Zo dient het uitgevoerde onderhoud aantoonbaar en inzichtelijk te zijn. Keurmerkhouders proberen bij hun occasioninkoop zoveel mogelijk historie te achterhalen, omdat dit de waarde van hun auto verhoogt. Maar voor een deel van de voertuigen was dit lastig omdat men vaak geen toegang had tot het, steeds vaker, digitale onderhoudsregister (DSR) van de autofabrikant.
Sneller verkocht
In de praktijk blijkt volgens de stichting dat gemiddeld bij zeventig procent van de voorraad een keurmerk toegekend kan worden. Verder leert een steekproefmeting bij vier deelnemende dealerbedrijven dat volledig onderhouden auto’s ruim dertig procent sneller verkocht worden.