Carwash blijft maar groeien. Het aantal medewerkers in de carwashbranche is sinds 2010 verdubbeld tot ruim 2600. Twee derde van de ondernemers verwacht dat hun bedrijf de komende drie tot vijf jaar zal groeien.
Dat blijkt uit de jongste uitgave van ‘Wassen in cijfers’, een overzicht van marktgegevens van de bij Bovag aangesloten autowas- en poetsbedrijven. Het vorige onderzoek dateert van drie jaar geleden. Net als toen heeft 70 procent van de autowasbedrijven moeite nieuw personeel te vinden. Desondanks heeft 74 procent plannen om op korte termijn te investeren, waarvan 56 procent vooral wil verduurzamen, bijvoorbeeld door zonnepanelen en led-verlichting te installeren. Drie jaar geleden was dat nog minder dan een derde.
44 procent denkt concreet aan een nieuwe vestiging of een overname en ook dat was in de vorige uitgave minder dan een derde. Het aanpassen van de stofzuigerplaatsen was drie jaar geleden een doel voor een kwart van de ondernemers met investeringsplannen, intussen staat dat bij 36 procent van hen op het boodschappenlijstje.
Wasgedrag
‘Wassen in cijfers’ geeft ook een beeld van het ‘wasgedrag’ van de Nederlander. Daaruit blijkt dat zo’n 600.000 auto’s niet of nauwelijks gewassen worden. Dat aantal is gelijk aan drie jaar geleden. In 2015 kregen zelfs 800.000 auto’s nooit een wasbeurt. Tegelijkertijd is het totale aantal personenauto’s in Nederland sinds 2015 met ongeveer 1 miljoen toegenomen, waardoor het relatieve aantal vieze auto’s dus fors is afgenomen.
Het hardnekkige adagium ‘wassen is krassen’ gaat vrijwel niet meer op, aangezien nog maar 5 procent van de ondervraagde BOVAG-autowasbedrijven nylon borstels gebruikt in de wasstraat of roll-over. Dat betreft dan voornamelijk truckwashes. Het gros gebruikt textiel (68 procent) en/of foam (54 procent) en die aandelen zijn de laatste jaren fors gegroeid.