Nadat het zich eerder al bezorgd toonde over de stijgende bpm pleit RAI Vereniging er in een position paper voor om de bpm zo snel mogelijk af te schaffen en over te stappen op het belasten van het gebruik van een auto.

RAI Vereniging betoogt dat de belasting op de aanschaf van een auto sterk marktverstorend werkt. Het leidt er volgens de RAI toe dat de verkoop van nieuwe personenauto’s de afgelopen jaren gestaag is gedaald. Dit betekent dat nieuwe, schonere auto’s minder snel op de markt komen. Ook bevordert het systeem van bpm parallelle import, die fraude in de hand werkt.

CO2-uitstoot

In Nederland wordt de aanschafbelasting bpm bepaald door de hoeveelheid CO2 die de auto per kilometer uitstoot. De brancheorganisatie stelt dat die CO2-uitstoot geen stabiele basis vormt voor belastingheffing. De inkomsten zijn gedaald van 3,5 miljard naar 1,5 miljard euro per jaar. RAI Vereniging vindt het terecht dat de vervuiler betaalt. Maar hoeveel CO2 een auto uitstoot wordt voor het grootste deel bepaald door de mate van gebruik. De bpm belast slechts het bezit. Van ontmoediging van het gebruik is dan ook geen sprake, stelt RAI Vereniging. Ook waarschuwt RAI Vereniging ervoor dat de overstap van de NEDC- naar de WLTP-testcyclus er niet toe mag leiden dat de bpm omhoog gaat.

Btw over verkoopprijs

RAI Vereniging wijst er bovendien op dat Nederland een van de weinige lidstaten van de Europese Unie is met een dergelijke aanschafbelasting. In de meeste andere Europese landen betalen consumenten alleen btw over de verkoopprijs van een nieuwe auto.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
15 december 2025
Minderheidsbelang in Wensink voor Duitse collega-dealergroep
15 december 2025
Spoticar-samenwerking versterkt
15 december 2025
Open automotive chiplet-platform op komst
15 december 2025
Nu meer 2015-auto’s dan nieuw geleverd
12 december 2025
Plan je moment!
12 december 2025
Ruim 100 euro verschil in kosten van laden
Meest bekeken berichten
Recente reacties