RAI Vereniging pleit voor de oprichting van een transitiefonds om de verduurzaming van de mobiliteit uit te betalen, niet uit een verhoging van de bpm.
RAI Vereniging onderschrijft dat mobiliteit een bijdrage moet én kan leveren aan het terugdringen van de CO2-uitstoot. Tegelijkertijd vindt de brancheorganisatie dat autorijden wel betaalbaar moet blijven. Om de transitie naar duurzame mobiliteit echt een impuls te geven, moet de aanschaf van een nieuwe schone en zuinige auto voor meer mensen mogelijk gemaakt worden.
Transitiefonds
De brancheorganisatie vindt het een goede zaak dat het kabinet 600 miljoen euro uittrekt voor de subsidie voor de aanschaf van gebruikte elektrische auto’s, maar keurt het af dat die 600 miljoen betaald moet worden uit de verhoging van de bpm, die bovendien ook nog eens geldt voor elektrische auto’s.
De oplossing ligt volgens RAI Vereniging in de oprichting van een transitiefonds zoals er ook een wetsvoorstel ligt voor een transitiefonds ter grootte van 24,3 miljard euro, dat voorziet in de verduurzaming van de landbouw en de natuur.