De recyclingbijdrage voor nieuwe personen- en lichte bedrijfswagens gaat per 1 januari 2020 met 2,50 euro omlaag en bedraagt dan 35 euro.
Dat maakt ARN bekend. De daling is volgens ARN te danken aan de verhoogde efficiëntie in de autorecyclingketen. Ook de beheerbijdragen voor lithium-ionbatterijen voor hybride en vol-elektrische auto’s gaan omlaag, en wel met ongeveer 10 procent. Door schaalvergroting, technologische ontwikkelingen en door second use-toepassingen van lithium-ionbatterijen zijn de kosten hiervan gedaald.
Beheerbijdragen accu’s en batterijen
De beheerbijdrage voor loodzuur- en NiMH-startaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2020 ongewijzigd ten opzichte van 2019. De bijdragen voor lithium-ionstartaccu’s en aandrijfbatterijen zijn in 2020 (inclusief btw):
• €7 per batterij bij een gewicht ?5 kg
• €12 per batterij bij een gewicht >5 kg en ?15 kg (nieuwe 48V categorie)
• €18 per accu bij een accu gewicht >15 kg en ?25 kg
• €55 per accu bij een accu gewicht >25 kg en ?100 kg
• €110 per accu bij een accu gewicht >100 kg en ?350 kg
• €135 per accu bij een accu gewicht >350 kg en ?600 kg
• €160 per accu bij een accu gewicht >600 kg en ?900 kg
ARN
Van elke afgedankte auto kon vorig jaar 98,4 procent duurzaam worden gerecycled. De recyclingbijdrage op auto’s maakt het mogelijk om aan de wettelijke verplichting van minimaal 95 procent autorecycling inclusief hergebruik te voldoen. ARN werkt hiervoor samen met ruim driehonderd bedrijven: autodemontagebedrijven, shredderbedrijven, inzamelbedrijven en recyclingbedrijven.