Rusland heeft de eerste helft van dit jaar ruim vijf keer zoveel Chinese auto’s geïmporteerd als in diezelfde periode vorig jaar. Voor de oorlog in Oekraïne kwam elke tiende ingevoerde auto nog uit China. Inmiddels ligt die verhouding op zeven op tien. Daarmee is Rusland de grootste importeur geworden.

Dat Rusland en China banden hebben is niet nieuw. De spurt van het Chinese marktaandeel in de autoverkoop is echter vooral te wijten aan de exportban die de Europese Unie instelde. Zo verloor Rusland diens belangrijkste handelspartner, goed voor bijna veertig procent van de totale handel. De westerse fabrikanten stootten bovendien de lokale productiefaciliteiten af.

Inmiddels hebben Rusland en China een symbiotische relatie opgebouwd, een wederzijdse afhankelijkheid. China profiteert van de inkoop van goedkope Russische grondstoffen en omgekeerd gaan de consumentenproducten van dat land naar Rusland.

De Chinese import mag hard stijgen, het best verkocht blijft de Russische Lada Granta, met de Chevrolet Niva op twee. De Haval Jolion is de eerste Chinees in de top drie en komt van dertien plekken lager. De Geely Coolray won 31 plekken naar de vijfde positie. In totaal werden er in de eerste zes maanden honderdduizend auto’s verkocht in Rusland.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
20 mei 2025
Marc Oudshoorn directeur ASN Groep
20 mei 2025
Xavier Chardon wordt ceo Citroën
20 mei 2025
Broekhuis neemt Jansen2Wielers Barneveld over
20 mei 2025
Euromaster ondersteunt Voedselbanken Nederland
20 mei 2025
Vijf nieuwe servicepunten KwikFit voor e-bikes
20 mei 2025
ARN: 98,8 procent van gewicht auto hergebruikt
Meest bekeken berichten
Recente reacties