In een analyse van de halfjaarcijfers concludeert automotive consultant Ferdinand Dudenhöffer dat het merendeel van de Duitse automerken structurele problemen heeft. De coronapandemie van de afgelopen maanden heeft die aan het licht gebracht, net als de noodzaak tot snel handelen.

Opvallend in de analyse is dat het niet geldt voor alle Duitse fabrikanten. Porsche voert de lijst van onderzochten autofabrikanten aan met bijna tienduizend euro winst per auto. Daarmee voert Porsche de lijst aan, nog voor Tesla dat 2890 euro winst per auto toebedeeld krijgt van de analist. Een nuance is daarbij noodzakelijk. Een deel van die winst komt van de bankrekening van concurrerende automerken. Tesla verkoopt immers emissierechten die zij als elektrofabrikant over hebben aan die fabrikanten die ze tekort komen. Deze inkomsten rekent Dudenhöffer meer. GM komt bij dit alles weliswaar op drie, maar toch niet verder dan 780 euro. Skoda zit daar nipt onder met 748.

Volkswagen-familie

Skoda valt daarmee in positieve zin op binnen de Volkswagen Groep, want Volkswagen, Audi en Seat zitten alle in het rood. Per auto gaat het om verliezen van respectievelijk 415, 559 en 1376 euro. Dat Porsche zo goed scoort per auto betekent niet dat het voor alle merken in dat segment geldt: Bentley maakt bijna twintig mille (!) verlies per auto. De gebruikte cijfers gaan overigens uit van de wereldmarkt dus inclusief Chinese activiteiten.

Aartsrivalen

De beide aartsrivalen Mercedes en BMW vallen ook op bij deze verliesmakende fabrikanten. BMW zit met 1135 euro op het dubbele verlies per auto in vergelijking met Mercedes. Het merk wist jarenlang prachtige winstcijfers per auto te schrijven, maar de enkele jaren geleden ingezette koersverandering heeft daarin vakkundig het mes gezet. BMW moest dit jaar onder meer een voor het merk ongekende ontslagronde door.

Als er iets is dat het Dudenhöffer-lijstje laat zien dan is het dat corona de ene fabrikant harder raakt dan de ander. Dat bewijzen de volumemerken uit het cluster PSA-Opel, tijdens de vorige crisis nog tot de achterhoede behorend, maar nu op een vijfde plek met 707 euro winst per auto. Dat is bovendien voor de 533 euro die Toyota per auto noteert. Voorwaar een prestatie. Zeker als je dit alles vergelijkt met de 1088 euro verlies per auto van Ford.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 maart 2025
Kwestie van geduld?
20 maart 2025
Thomas Wolters bestuurslid BOVAG
20 maart 2025
Sterk, licht, groen en circulair staal
19 maart 2025
CarGarantie: Reparatiekosten boven 700 euro
19 maart 2025
Diks Autoverhuur start franchise
19 maart 2025
Micha Roco voorzitter Hyundai dealervereniging
Meest bekeken berichten
Recente reacties