De verkoop van gebruikte, volledig elektrische auto’s is in de eerste zeven maanden van 2018 verdubbeld in vergelijking tot vorig jaar. In 2017 gingen in die periode iets meer dan vijfhonderd elektrische occasions van de hand, in 2018 waren dat er bijna 1100.

Dat blijkt uit cijfers die BNR heeft opgevraagd bij VWE Automotive. BNR presenteerde de cijfers donderdagochtend in het radioprogramma De Ochtendspits.

Ex-lease

Het gaat om de verkoop van gebruikte, volledig elektrische auto’s die in Nederland blijven, dus exclusief de export. In het radioprogramma verklaart Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrische Rijders de groei. “Enerzijds komen er meer elektrische auto’s beschikbaar uit de lease. Anderzijds vinden particulieren het steeds interessanter om een elektrische auto te kopen. De elektrische auto is vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Ook zijn de gebruikskosten van een elektrische auto aanzienlijk lager dan van een benzine- of dieselauto. Per honderd kilometer betaal je zo’n vier euro aan elektriciteitskosten. Met een benzineauto moet je al gauw denken aan het dubbele. En bij een brandstofauto heb je veel onderdelen waarmee wat aan de hand kan zijn. Een elektrische auto heeft dat niet, dus de onderhoudsrisico’s zijn vaak klein.”

Prijs

De tweedehands elektrische auto wordt mede aantrekkelijker doordat de prijs ervan behoorlijk daalt. “Bij Autotrader staan op dit moment 1100 elektrische auto’s te koop. Daarvan zijn er zo’n 120 onder de 15.000 euro te koop. Dat zijn met name de Nissan Leaf en de Renault Zoe. Dat gaat steeds meer richting een bedrag dat ook particulieren kunnen betalen. En voor afstanden tussen vijftig en honderd kilometer is dat een prima autootje.”

Accu

De capaciteit van de accu van een tweedehands elektrische auto is wel iets om op te letten, waarschuwt Van Biezen. “De batterijcapaciteit blijft wel lang goed, maar als die capaciteit maar beperkt is, merk je elke afname meteen goed. Bij Tesla zie je dat de batterijcapaciteit lang op orde blijft, bij de Nissan Leaf gaat die na zes, zeven jaar wel wat achteruit. Bij aankoop zou je dan een batterijcheck moeten doen om te kijken hoe ver zo’n auto nog kan komen. Omdat de onderhoudsrisico’s verder klein zijn, weet je dan al vrij goed wat voor auto je koopt.”

Snelheid

De verkoop van elektrische occasions gaat ook nog eens heel snel. Gemiddeld staat een gebruikte, volledig elektrische auto 42 dagen te koop. Benzine- en dieselauto’s staan gemiddeld zo’n zeventig dagen bij het autobedrijf.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
8 april 2025
Bosch ESItronic integreert SOVD-norm Tesla
8 april 2025
JATO: Big Three kwetsbaarder dan Duitsers of Japanners
8 april 2025
Valeo lanceert gereviseerde led-koplamp met Stellantis
7 april 2025
R5 tot EV van het jaar 2025 verkozen
7 april 2025
8,5% meer loon medewerkers tankstations en wasbedrijven
7 april 2025
Petronas Syntium levert smeermiddelen Autohero-centra
Meest bekeken berichten
Recente reacties