De gemiddelde waardering van dealers voor hun importeur is met 0,1 procentpunt gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, tot een 6,6. De importeur van BMW en Mini kreeg net als vorig jaar de hoogste score en steeg naar een 9,2.

Dat zijn enkele resultaten uit het Rodi-onderzoek (Relatie Onderzoek Dealer Importeur) dat Bovag Autodealers dit jaar voor de 34ste keer presenteert. Bovag beoordeelt de stijging van de waardering voor importeurs, hoewel gering, als “zeer positief” in een jaar dat werd gekenmerkt door de coronacrisis. De verkoop van nieuwe personenauto’s daalde immers met 20 procent ten opzichte van 2019, dealers werden geconfronteerd met leveringsproblemen, er moest een beroep worden gedaan op overheidssteun en het sentiment bij ondernemers was ronduit negatief. Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers: “2020 was een regelrechte achtbaan. Het doet me dan ook deugd om te zien dat er in de keten in veel gevallen goed is geanticipeerd en samengewerkt. Het was voor de meeste importeurs en dealers direct duidelijk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en dat we alleen door samen te werken en met oog voor eenieders belang en situatie het hoofd boven water kunnen houden.”

Stijgers

De importeur van BMW en Mini eindigde voor de vijfde keer op rij met de hoogste waardering. De 9,2 was bovendien een stijging van 0,7 procentpunt ten opzichte van 2019. Pon noteerde afgelopen jaar voor elk van hun merken ook mooie cijfers: de waardering van de Volkswagen-dealers steeg 0,8 procentpunt tot een 8,9 en voor Audi (plus 0,5) en Skoda (plus 0,7) werd een 8,6 genoteerd. Het rapportcijfer van het vierde Pon-merk SEAT bleef met een 7,9 onveranderd.

De hoogste stijger was Volvo, met een 8,1. Dat was maar liefst 1,4 procentpunt hoger dan in 2019, terwijl Nissan 1,3 procentpunt hoger uitkwam op een 6,8. Voor de importeur van Mercedes-Benz en Smart was een stijging van 0,8 punt naar 7,9 weggelegd. De Kroon: “Net als in voorgaande jaren heeft de importeur van BMW en MINI geëtaleerd een goede partner te zijn. Chapeau voor de importeurs die hun verantwoordelijkheid hebben genomen en samen met de dealers de schouders eronder zetten om deze ongeëvenaarde crisis het hoofd te bieden.”

Dalers

Hyundai duikelt met een min van 1,6 procentpunt als grootste daler naar een matige 5,5 en voor een zestal merken wordt de samenwerking met een (dikke) onvoldoende beoordeeld. Haast traditiegetrouw krijgt de Fiat-importeur een extreem laag cijfer en intussen grossiert tevens de importeur van Citroën, Peugeot en tegenwoordig ook Opel in dikke onvoldoendes. “Helaas kunnen we hierbij niet meer van een incident spreken. Ik adviseer deze organisaties met klem om eens een voorbeeld te nemen aan andere importeurs en om te investeren in een betere relatie met hun netwerk. Het staat buiten kijf dat dit op termijn ook resulteert in betere financiële resultaten voor alle partijen”, aldus Bert de Kroon.

Wat ging er goed?

Voor Rodi 2020 zijn 995 contracthouders benaderd, goed voor 2158 locaties waar al dan niet meerdere merken vertegenwoordigd worden. Voor 1124 vestigingen is een ingevulde vragenlijst  retour ontvangen en dat correspondeert met een representatief responspercentage van 52,1. In vergelijking met 2019 werd onder andere veel vooruitgang geboekt op het vlak van financieringscondities voor de bedrijfsvoorraad (plus 0,6 procentpunt) en de betalingsregeling voor showroomauto’s en demo’s (plus 0,4).

Wat kan beter?

De grootste daling in waardering betrof de verkoopdocumentatie (min 0,5) en het occasionprogramma (min 0,4). Twee derde van de dealers geeft aan dat de sales standards gelijk zijn gebleven; volgens ruim een kwart zijn deze ondanks corona toch verzwaard. De aftersales standards zijn bij 22 procent van de autodealers afgelopen jaar verzwaard en dat betreft voornamelijk de contractanten van Peugeot, Citroën, DS, Opel en Honda.


Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
Meest bekeken berichten
Recente reacties