Achromatische kleuren (wit, zwart en grijs) winnen aan populariteit. In 2024 koos 80 procent van de consumenten in de EMEA-regio voor een auto in een van deze kleuren. In 2021 was dat nog 72 procent.
Dat is een van de conclusies uit het Automotive Color Report van Glasurit, het lakmerk van BASF Coatings. Wit blijft de meest favoriete kleur, op de voet gevolgd door grijs.
Stabiliteit
Van bijzonder belang is de aanzienlijke stijging in populariteit voor beige, dat zijn marktaandeel bijna heeft verdubbeld. Mark Gutjahr, hoofd automotive kleurdesign bij BASF: “Beige en neutrale kleuren roepen een gevoel van kalmte en verfijning op, en weerspiegelen het verlangen naar stabiliteit in een snelle wereld. Ze stellen consumenten in staat om hun individualiteit uit te drukken en zorgen tegelijkertijd voor een tijdloze elegantie in autodesign.”
Grijs
In Amerika laat de kleurverdeling dit jaar een opvallende verschuiving zien in de richting van grijstinten, die nu bijna 20 procent van het totale marktaandeel innemen. Zwart is met 2 procentpunten gedaald ten opzichte van 2023, terwijl witte auto’s een nog significantere daling van 5 procentpunten laten zien.
In Azië-Pacific domineert zwart en bloeit geel op: achromatische kleuren blijven de eerste keuze voor 83 procent van de consumenten, waarbij zwart 2 procentpunten aan populariteit wint. Wit daarentegen is met meer dan 2 punten gedaald. Ondertussen zitten chromatische kleuren, vooral geel, in de lift, met zachtere tinten zoals pastel en grijsgeel als koplopers.