Lakkenfabrikant AkzoNobel brengt meer dan tweehonderd kleurformules op de markt die niet interfereren met het radar-signaal en zijn goedgekeurd door OEM’s en voldoen aan hun specificaties. Dit is met name van belang voor autoschadeherstelbedrijven die reparaties uitvoeren op voertuigen met de nieuwste ADAS-systemen.
Meer dan 60 procent van de kleurenformules voor de autobranche bevatten metallic mengkleuren die het radar-signaal kunnen belemmeren. Unikleuren en metallic lakken, maar ook de dikte van de laklaag en het aantal lagen, beïnvloeden het signaal in meer of mindere mate. Een zwakker radar-signaal kan ervoor zorgen dat ADAS-systemen minder goed werken.
OEM
Over de voordelen van de samenwerking van AkzoNobel met OEM’s zegt George Sneddon van AkzoNobel: “Radar-signalen kunnen worden afgezwakt door stoffen en laklagen of in het ergste geval worden weerkaatst door een metalen laag. Het is voor de automobilist dus essentieel dat autoschadeherstelbedrijven de juiste kleurformule kiezen en zich strikt houden aan de reparatierichtlijnen van de OEM. Daarom werken we nauw samen met de OEM’s om autoschadeherstelbedrijven te ondersteunen met kennis, expertise en ons productassortiment zodat zij nu en in de toekomst kunnen voldoen aan alle voertuigvereisten.”
Mixit
Het complete assortiment radar-transparante formules van Sikkens en Lesonal is beschikbaar via Mixit. Dagelijks worden nieuwe formules ontwikkeld en getest en alle informatie en specificaties worden realtime bijgewerkt in de Mixit-database.
Tegelijk met de introductie van deze kleurformules heeft AkzoNobel ook een uitgebreid online trainingsprogramma geïntroduceerd met e-learningmodules in meerdere talen. Deze bevatten algemene informatie over radar- en sensortechnologie en helpen autoschadeherstelbedrijven bij het toekomstige reparatieproces.