Nog geen twee maanden na de internationale carwashshow in Vijfhuizen was de Jaarbeurs in Utrecht de plaats van handeling voor de voornamelijk op de Nederlandse markt gerichte Tankstation Vakbeurs, waar ook diverse carwash-ondernemingen aan deelnamen. Tegelijkertijd vond in de naastgelegen hal de Taxi en Fleet Expo plaats.
Een kort woord over die laatste beurs: opvallend was de aanwezigheid van de Chinese automerken: BYD, Voyah, XPeng, Polestar, Nio… Ze stonden er allemaal, waar veel Europese merken ontbraken. Het is duidelijk dat de Chinezen de leasemarkt willen veroveren. Meer over het aandeel van de leaseregistraties in het Nederlandse wagenpark vindt u op de hiernavolgende pagina’s.
Evo Star
Over naar de Tankstation Vakbeurs, waar we direct de stand van Christ Wash Systems binnenlopen. Pierre Krieger vertelt er over de nieuwe wasstraat van Christ, de Evo Star. “Met een ander design en meer mogelijkheden is Christ erin geslaagd meer modules in nog minder meters aan te bieden, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Afhankelijk van de wensen en de portemonnee van de ondernemers kunnen we al vanaf dertien meter een wasstraat aanbieden, helemaal op maat gemaakt.”
Krieger noemt enkele opvallende kenmerken van de nieuwe wasstraat: “De verschillende modules kun je zichtbaar maken met een blade of een streep. De eerste is verlicht en is ook wat duurder. Je kunt per module een aparte kleur kiezen, of alles in dezelfde kleur krijgen, wat de ondernemer wil. Op de zijkanten van de boog hebben we Visus-displays, waar je informatie over het programma kunt weergeven, zoals de prijs van het wasprogramma. Er is de mogelijkheid van een staande wiel- en dorpelwasser met hoge druk, in plaats van een boog, voor als de ruimte beperkt is en het bespaart tevens op de kosten. De wielwasser loopt bovendien 1.20 meter met de auto mee. Hogedruk voorwassen doen we met een contourvolgende boog, waarmee je op het personeel kunt besparen. En helemaal aan het begin van de wasstraat staan sensoren die de auto opmeten, zodat de modules die erachter komen precies ‘weten’ welke afmetingen de auto heeft. Aan het eind hebben we een nieuwe droger, die 20 procent kan zwenken: 10 procent voor en 10 procent achter, voor een nog beter droogresultaat. En tot slot zijn ook de uitrijblades vernieuwd, op kleur en verlicht.”
Chemie
Net als de machines ontwikkelt en produceert Christ ook de chemie voor de carwash in eigen huis, specifiek voor de machines die Christ levert. In november 2022 is Christ begonnen met de ontwikkeling van een nieuwe, ecologische lijn chemie voor de carwash, Ecoline. Accountmanager Jan Klein Gunnewiek: “We hebben drie producten: foam, wash en wax, allemaal geurloos.”


Is het geureffect niet juist een van de aantrekkelijkheden van de carwash, dat de geurbeleving bijdraagt aan de beleving in de wasstraat. Gunnewiek: “Dat werkt voor de consument misschien zo, maar voor het autobedrijf, of het bedrijf dat B-to-B wast, is dat niet van belang. Vergeet niet: die geuren dragen ook bij aan de verontreiniging als gevolg van autowassen. Met de nieuwe Ecoline hebben we een klimaat-neutrale lijn wasproducten die niet belastend is voor het milieu. Het waswater kan gewoon via het riool weer de waterzuivering in. Het is bovendien een geconcentreerder product, waarvan nog minder nodig is, wat zowel voor de productie als in het gebruik besparend is.”
Omgevingswet
Op dit punt is het misschien goed te wijzen op de nieuwe Omgevingswet, die op 1 januari 2024 ingaat en van toepassing is op alle bedrijven die lozen op het vuilwaterriool, zoals carwashbedrijven. Op de stand van Teeuwissen Rioolreiniging legt Robert Kos uit dat het gaat om bedrijven met een vloeistofdichte bodemvoorziening conform de SIKB 6700-regelgeving. Voor deze bedrijven geldt vanaf 1 januari 2024 een vergunningsplicht, waarmee zij kunnen aantonen dat eens per zes jaar een inspectie plaatsvindt van de bedrijfsriolering door een zogeheten deskundig inspecteur. Het is een extra belasting voor de inspectie, die behalve de inspectie van slibvangput en/of olieafscheider nu ook de bedrijfsriolering gaat inspecteren. Aangezien het volgens Kos gaat om zo’n 120.000 bedrijven in Nederland die dit aangaat, zal de uitvoering van de inspectie nog het nodige vragen en lijkt een verlenging van de overgangsperiode de enige mogelijkheid om de nieuwe Omgevingswet werkbaar te maken.
Omdat Christ rollovers maakt die meerdere wasbewerkingen in één gang verenigen is het van belang met producten te werken waarvan het geen bezwaar is als ze gelijktijdig op de auto aanwezig zijn. Gunnewiek: “Zelfs bij verschillende gangen heb je vaak dat er restjes van een product achterblijven. Christ heeft zijn producten zo ontwikkeld dat ze niet met elkaar reageren en dus naast elkaar aanwezig kunnen zijn.”
SoftCare2 Pro
Even verderop de beursvloer, bij Washtec, staat net als de vorige keer de relatief nieuwe SmartCare te pronken, het paradepaardje van Washtec. Volgens Peter van der Veen is het een machine voor de echte carwashfreaks voor wie het maximale uit een rollover wil halen. “De eerste SmartCare hebben we niet voor niets bij een gespecialiseerd poetsbedrijf in Alkmaar geplaatst. Die heeft hem helemaal in het zwart, met zwarte borstels. Ziet er prachtig uit! Voor de snelheid doe je het niet: het meest uitgebreide programma op de SmartCare duurt dertien minuten, maar dan is de auto ook wel echt schoon.”
Het heeft wel even geduurd voordat de bestellingen voor de SmartCare op gang kwamen, maar volgens Van der Veen gaan die inmiddels vrij goed. “Nogmaals: het is echt een machine voor de freaks. Voor het gewone autobedrijf hebben we de SoftCare2 Pro, waar we er nog altijd heel veel van verkopen. Die is een stuk lager geprijsd, met uiteraard nog altijd een uitstekend wasresultaat.”
Ergox
En nu we het toch over slim investeren hebben: net als op de Car Wash Show Europe trok Ergox ook in Utrecht de aandacht met zijn innovatieve alles-in-een-oplossing voor de wasbox of washal. Het apparaat is niet alleen een stofzuiger, maar voorziet ook in ruitenwisservloeistof, een doekje om te poetsen, lucht voor de banden en een geïntegreerd betaalsysteem, waar andere aanbieders er vaak een aparte betaalterminal naast moeten zetten, aldus salesmanager Henk Wildeman. “We krijgen veel aanvragen binnen en de financiële mensen zitten direct te rekenen. Ze komen dan tot de conclusie dat ze zo’n apparaat al na drieënhalf jaar terugverdiend hebben.”
Foto boven: Na jaren in de Expo Houten te zijn georganiseerd, vond de Tankstation Vakbeurs dit jaar plaats in de Julianahal in de Utrechtse Jaarbeurs.