Roland Berger voorspelt dat schadeherstelbedrijven alleen kunnen overleven wanneer zij ten minste 10 fte aan het werk hebben bij een omzet van 1,8 à 2 miljoen euro. Aanleiding is de verwachting dat de schademarkt tot 2030 met een derde zal teruglopen.

Barend LuitingBelangrijk is dat die structurele krimp zich over een jaar of vijf zal gaan manifesteren. Dat geeft tijd om te schakelen. En nu? Ik moet altijd denken aan die Engelse uitdrukking ‘to cry wolf’ (het Nederlandse ‘loos alarm slaan’ is veel minder beeldend). De uitdrukking grijpt terug op een van de fabels van Aesopus, een Griekse dichter uit de oudheid. Ook toen al was het blijkbaar nodig om de negatieve effecten van waarschuwingen en onheilsprofetieën te belichten. Het verhaal draait om een knul die als schaapherder werd ingezet. Ondeugend sloeg hij alarm: “er komt een wolf!” Iedereen en alles in rep en roer. Dat is leuk, moet de knul gedacht hebben: paniek! Spontaan volgden nog twee van die acties, steeds met hetzelfde effect. De vierde keer liep het anders. Geen paniek, niemand die op- of omkeek. Dat de wolf er nu echt was, maakte geen verschil. Net toen er gereageerd moest worden, gebeurde het niet en waren de gevolgen vreselijk! Bij waarschuwingen en onheilsprofetieën schiet me dat beeld door het hoofd, terecht of onterecht. Vergelijk het met de beurs, waar horden analisten steeds crashes menen te kunnen voorspellen. De paar die het goed hadden op het moment dat het wél gebeurde gaan de geschiedenisboeken in als goeroes en profeten. Moet je die afkalvende markt nu wel of niet serieus nemen als schadehersteller of volg je de groep die het wel gelooft, na mij de zondvloed denkend? Begrijp me niet verkeerd, ik hecht aan de inhoud van de boodschap die Roland Berger c.s. brengen. Ik ben ook van mening dat het zinvol is erop te anticiperen. Sterker nog: ik denk dat het schadebedrijf met deze kennis kan voorsorteren op een succesvolle toekomst. Uitdagingen zoals personeelstekort, zakelijk onroerend goed en bedrijfsopvolging lenen zich ervoor om tegelijk met die schaalgrootte op te lossen. Zit je zelf zonder technici en heeft de collega geen opvolger, dan schuilt hier een eerste basis voor concentratie. Een groter bedrijf, klaar voor de toekomst.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties