Vakbond FNV heeft het eindbod verworpen dat de werkgevers in de metaal- en technieksector hebben gedaan om te komen tot een nieuwe cao.

In de automotive geldt deze cao voor werknemers in de carrosseriebranche. De autobedrijven hebben een eigen cao, die voor de motorvoertuigen- en tweewielerbranche.

Loonsverhoging

De eisen lopen onder meer uiteen op het punt van een loonsverhoging. De werkgevers in de metaal, verenigd in de Federatie Werkgeversorganisaties Techniek (FWT) stelden een loonsverhoging voor van 3 procent op 1 september 2019, 2 procent op 1 mei 2020 en 1 procent op 1 januari 2021. FNV wil een loonsverhoging van 5 procent per twaalf maanden. Wat betreft de inzetbaarheid van oudere werknemers eisen de bonden ook een hardere toezegging dan de werkgevers willen geven. Die willen de pilot met het Generatiepact voortzetten. De FNV wil echter dat het omgezet wordt in rechten voor de oudere werknemer. Ook eist FNV dat een dienstverband na negen maanden wordt omgezet in een vast contract. De werkgevers gaan niet verder dan het uitspreken van de intentie drieduizend flexibele arbeidskrachten aan een vast contract te willen helpen. FNV noemt een en ander “onaanvaardbaar”. Het belangrijkste argument van de FNV bij zijn eisen is dat het goed gaat bij de bedrijven en dat de werknemers nu best mogen delen in de winsten. Namens de carrosseriebranche wil Focwa geen verdere toelichting geven op het vastlopen van de onderhandelingen. “De gesprekken zijn tot het laatste moment in goede sfeer verlopen, maar soms hebben dingen meer tijd nodig”, aldus een woordvoerder.

Geen cao

De huidige cao voor de metaal liep af op 31 mei 2019. Dat betekent niet dat er momenteel geen cao is. De huidige cao loopt gewoon door. Een nieuwe cao gaat in met terugwerkende kracht. Dat betekent dat eventuele verschillen achteraf worden verrekend.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties