Moderne auto’s worden technologisch steeds complexer. Dat merkt ook brancheorganisatie Focwa aan de forse stijging in het aantal keren dat de technische helpdesk wordt geraadpleegd.

Focwa ziet daarbij niet alleen een stijging in het gemiddelde aantal vragen per ondernemer. “Ook in absolute termen zien we een stijging. Zo hebben we in juni van dit jaar 30 procent meer aanvragen gehad dan in dezelfde maand vorig jaar”, zegt directeur Femke Teeling. “Sinds 2012 zijn er al meer dan 9700 technische vragen zijn gesteld.”

ADAS

Het betreft de laatste tijd steeds meer vragen over ADAS, maar ook andere onderwerpen komen steeds vaker voorbij. “Het belangrijkste onderwerp blijft informatie over snijlijnen en dus deelreparaties van carrosserieën. Maar de grootste stijging zien we in vragen over rijhulpsystemen. Wel zien we dat er een toename is in vragen over ‘nieuwe’ auto’s. Op het einde van dit jaar maken we hier een rapportage van.”

Oplossing

Focwa weet ook niet alles. Wat is de vervolgstap als ook de technische helpdesk het antwoord schuldig moet blijven? “Dat komt eigenlijk alleen voor als de fabrikant de procedure niet heeft beschreven voor de vraag die door een FOCWA-lid is gesteld en we ook niet uit andere bronnen kunnen putten. Ook dan laten we onze leden niet in de steek. Onze technische specialisten gaan dan bij de ondernemer op bezoek om samen naar een oplossing te zoeken. Gelukkig is 97 procent van de vragen te beantwoorden aan de hand van de beschikbare informatie. 80 procent van de vragen is zelfs binnen twintig minuten beantwoord. Bij een of twee vragen per maand gaan we samen met de ondernemer in de werkplaats op zoek naar antwoorden.”

Versterking

Om Focwa-leden nog beter te kunnen ondersteunen bij hun technische vragen is de technische helpdesk onlangs versterkt met de komst van Sander van Rooijen, die 21 jaar ervaring heeft als autoschadetechnicus. “Juist omdat hij lange tijd in de praktijk heeft gewerkt, levert hij erg veel toegevoegde waarde aan Focwa-bedrijven en hun medewerkers.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
2 april 2025
NexDrive en 50five maken laadoplossingen toegankelijk
2 april 2025
Autobedrijf Jan Greijmans verder als TOP Merkspecialist in Mazda
2 april 2025
Een robuuste strategie
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
Meest bekeken berichten
Recente reacties