De technologisch complexe auto vraagt veel van de moderne schadehersteller. Het Zeeuwse Van den Berg Autoschade en het Brabantse Bekkers Autoschade zijn twee bedrijven die daar, ieder op zijn eigen manier, op inspelen. In AkzoNobel vinden zij bovendien een partner die bij hen past en in de ondersteuning verder gaat dan alleen het leveren van autolakken.

Partnercontent

Het schadeherstelbedrijf van Harry Bekkers, met vestigingen in Eindhoven en Valkenswaard, heeft vanaf de oprichting altijd geïnvesteerd in nieuwe technologie. “De technologie die je eerst op premiummerken als Bentley of Jaguar ziet, kun je een paar jaar later ook aanvinken op de Volkswagen Golf. Zo gaat het altijd. ABS zat eerst alleen op de duurste Mercedes, nu kun je geen nieuwe auto meer kopen zonder. Het gaat altijd top down. Daarom moet je nu investeren in ADAS-kalibratie, in nieuwe verbindingstechnieken en aluminiumherstel. Die auto’s rijden nu al rond, dus de schadeherstelbranche had daar al drie jaar geleden op moeten voorsorteren. Er wordt wel gezegd: ‘Het is toch altijd goed gegaan?’ Dat zeiden ze van de Space Shuttle ook. Totdat het fout ging, met alle consequenties van dien. Als een auto de berm in stuurt omdat het stuurhuis niet of niet goed gekalibreerd is en er vallen doden, dan is dat de doodsteek voor een schadeherstelbedrijf. Investeren in kennis en apparatuur om die systemen te kunnen herstellen, is bittere noodzaak.”

Harry Bekkers: “We doen nu investeringen waar we misschien pas over vijf jaar profijt van hebben.”

Vanwege de benodigde investeringen wordt vaak gezegd dat schadeherstelbedrijven zich moeten specialiseren in een beperkt aantal merken. Harry Bekkers denkt daar net even anders over. “Wij voeren een beetje een tweesporenbeleid. We zijn volgens insiders het enige schadeherstelbedrijf in Europa met twintig merkerkenningen en specialisaties, waarvan tien voor prestigemerken als Bentley, Lamborghini, Porsche en McLaren. Als je het moeilijkste beheerst, wordt de rest vanzelf makkelijker en kun je een merk waarvoor je geen merkerkenning hebt ook maken, mits je aan de juiste reparatiehandleidingen kunt komen en de vereiste apparatuur hebt. Daarom staat er in Valkenswaard een topbedrijf, waar we alle nieuwe auto’s kunnen herstellen, maar ook campers en caravans. In Eindhoven hebben we de merkspecifieke apparatuur voor de prestigemerken. Dat ligt echt nog een niveau hoger. Daar zitten ook de specialisten, die bij de merken op training gaan. In Eindhoven hebben we ook goed contact met de ingenieurs van de Technische Universiteit, bijvoorbeeld voor het herstel en verwerken van carbon-onderdelen en dergelijke.”

Passie

Anders, maar toch ook weer niet heel anders is het voor Van den Berg Autoschade, met vestigingen in Vlissingen en Goes. Ook voor Heike van den Berg gaat geen zee te hoog. “Wil je mee met ons? Wil je autoschadehersteller worden in ons bedrijf? Wil je daarvoor de opleidingen volgen? Wil je je specialiseren? Je moet niet zomaar een blikmepper zijn, er komt meer bij kijken.”

Gevolg is dat de vakmensen die Van den Berg Autoschade aan zich heeft weten te binden ook lang blijven. “Velen werken hier al vijfentwintig jaar, of langer. Daar zijn we ook trots op. Daarnaast moet je natuurlijk zorgen dat je op tijd nieuwe leerlingen binnen krijgt en dat ook zij gemotiveerd zijn en blijven. Rien is daar dagelijks mee bezig: coachen, coachen, coachen… Ze meenemen in ons verhaal, in onze passie voor het vak. En omdat je je mensen mee hebt, vinden ze niks gek en zien ze alles als een uitdaging.”

Van den Berg Autoschade heeft merkerkenningen, onder andere van Tesla, maar het is specialisatie in de breedte waarin het bedrijf zich echt onderscheidt. “In Zeeland, met een beperkte bevolkingsdichtheid, rijden er van één merk nu eenmaal minder auto’s dan in de Randstad. Daar kun je je eerder richten op een beperkt aantal merken. Wij zorgen dat we een zo breed mogelijk wagenpark kunnen herstellen. Daar komt bij dat hightech schadeherstel, waaronder aluminiumherstel, weliswaar een hot item is, maar wat voor het ene merk geldt, geldt voor 80 procent ook voor een ander merk. Natuurlijk moet je je nog wel altijd in die andere 20 procent verdiepen, vergeet dat niet.”

“De afwisseling in het werk maakt het ook leuk. Als de techniek, of als de vraag vanuit de markt verandert, moet je daarop inspelen. Toen we een jaar of acht geleden de markt zagen krimpen, konden we vestigingen overnemen om het werkaanbod op peil te houden, maar hebben wij ervoor gekozen om het bij onze vestigingen in Goes en Vlissingen te houden. We weten waar onze klanten zitten, wat er speelt, waar vraag naar is. Zo hebben we ons voor de vestiging in Goes, naast schadeherstel, gespecialiseerd in caravan- en camperherstel, velgenservice en poedercoaten. Hightech schadeherstel hebben we geconcentreerd in Vlissingen.”

Eigen koers

Als onafhankelijke schadeherstelbedrijf wil Van den Berg Autoschade niet afhankelijk zijn van het werk dat door een hoofdkantoor werd aangeleverd. Het bedrijf is altijd van de eigen kracht, de eigen visie uitgegaan, gedreven door de passie voor het vak. “Een voorbeeld: een aparte werkplek voor kleine schades die in een dag gerepareerd kunnen worden… Een paar jaar geleden was dat ineens een hot item. Wij hebben zo’n werkplek al twintig jaar. We varen onze eigen koers en willen daarin 200 procent kwaliteit leveren.”

Zowel het bedrijf van Harry Bekkers als dat van Heike van den Berg zijn no-nonsense familiebedrijven, waar kwaliteit vooropstaat, die ook wederzijds wordt erkend. Heike van den Berg: “Harry Bekkers heeft ook een familiebedrijf, met een zoon en een dochter in het bedrijf. Zij zijn net zo eigenwijs als wij. Zij laten zich niet gek maken door de markt en varen net als wij hun eigen koers. Dat is de kracht van onze bedrijven.”

In Van den Berg Autoschade herkent Harry Bekkers de toekomstgerichtheid. “Ook tijdens de coronacrisis, waarin schadeherstelbedrijven gemiddeld 25 procent omzet zijn misgelopen, zijn we gewoon blijven opleiden, blijven investeren, want als het werk zich straks aandient, moet je er wel klaar voor zijn. Daarom werken sommige van onze mensen al 35 jaar bij ons: omdat ze hun werk gewoon goed mogen doen in voor- en tegenspoed. Helaas is dat geen vanzelfsprekendheid.”

Partner

Het is niet toevallig dat beide bedrijven voor AkzoNobel hebben gekozen als partner in schadeherstel. Heike van den Berg: “Je zoekt altijd naar gelijkgezinden, mensen die op dezelfde manier in de maatschappij staan en die op dezelfde manier achter kwaliteit staan. Ook het menselijke aspect vind ik heel belangrijk. De omgang met de mensen van Akzo vind ik heel prettig, ongeacht op welke afdeling ze zitten. Iedereen toont zijn betrokkenheid. Dat vind ik fijn, dat doen wij ook.”

Harry Bekkers is al dertig jaar verbonden aan AkzoNobel en benadrukt de professionele kant van de relatie. “Het is de enige partij die de middelen, de mankracht en de ervaring heeft om een bedrijf verder te helpen, niet alleen technisch, door de levering van de Sikkens Autolakken, die gewoon een topproduct zijn, maar ook in de bedrijfsvoering. Zij kunnen je echt helpen je bedrijf verder te professionaliseren.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
10 december 2024
Hankook focust op duurzaamheid
10 december 2024
‘De kartsport heeft onze band zeker versterkt’
9 december 2024
IBIS onthult thema voor 2025
9 december 2024
Motorhuis voegt KGM en Isuzu toe
9 december 2024
RDW verhuist keuringslocaties Heerenveen en Groningen naar Drachten
9 december 2024
AutoProfijt in de steigers
Meest bekeken berichten
Recente reacties