Euro NCAP heeft zijn veiligheidsprotocol geüpdatet, met inbegrip van de waardering voor systemen die waarnemen of er kinderen aan boord zijn, en die motorfietsen en andere kwetsbare verkeersdeelnemers identificeren. De eerste voertuigen die de maximale vijf sterren kregen volgens het nieuwe testprotocol zijn de ET5 en EL7 van de Chinese autofabrikant Nio.

Beide voertuigen hebben een hoog niveau van passieve veiligheid met goede bescherming voor de knieën en dijbenen van zowel de bestuurder als de passagier, evenals inzittenden van verschillende grootte die in verschillende posities in de auto zitten.

Volgens Euro NCAP laat Nio zien welke vlucht de active safety-technologie in de loop der jaren heeft genomen bij het vermijden van steeds complexere soorten ongevallen, al ziet ook Euro NCAP nog ruimte voor verbetering.

ECall

Beide auto’s hebben ook een geavanceerd eCall-systeem, dat de hulpdiensten waarschuwt bij een ongeval. De auto heeft ook een systeem dat na een aanrijding de remmen in werking stelt om secundaire aanrijdingen te voorkomen. En mocht een Nio te water raken, blijven de deuren en ramen lang genoeg functioneel om de inzittenden te laten ontsnappen.

“Naarmate de nieuwe beoordeling strenger wordt, kan het een beetje ontmoedigend zijn om bij de eerste geteste auto’s te zijn. NIO is de uitdaging echter aangegaan en heeft twee vijfsterrenresultaten behaald, wat hun grote ambities voor het merk onderstreept”, aldus Michiel van Ratingen, secretaris-generaal van Euro NCAP. “Veiligheidstechnologieën worden steeds complexer, maar ik wil consumenten geruststellen dat Euro NCAP zal blijven anticiperen op en zich zal blijven aanpassen aan veranderingen in ons classificatieschema, waarbij autofabrikanten worden uitgedaagd om ervoor te zorgen dat bestuurders – en de weggebruikers waarmee ze omgaan – de veiligst mogelijke voertuigen krijgen aangeboden.”

Lidar

Opmerkelijk aan de voertuigen van Nio is, aldus Euro NCAP, de aanwezigheid van lidar-sensoren op het dak van beide auto’s met een groot bereik. Ontworpen om in de toekomst geautomatiseerd rijden mogelijk te maken bieden deze sensoren nu al voordelen voor de collision avoidance-functie.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35