Bovemij voelt druk door meer schades, hogere herstelkosten door inflatie, toename in diefstal van elektrische fietsen, hogere kosten door digitalisering en hogere personeelskosten door krapte op de arbeidsmarkt. De AFM en DNB hebben daarentegen hun voorgenomen boetes ingetrokken waardoord de voorziening van 3,75 miljoen euro vrijvalt.

Bovemij behaalde in de eerste helft van 2023 een positief nettoresultaat van 11,7 miljoen euro. De omzet is gegroeid, maar het resultaat uit bedrijfsvoering bleef steken op 4 miljoen euro. Hans Coffeng (CEO): “Het positieve nettoresultaat in de eerste helft van dit jaar is een verbetering ten opzichte van vorig jaar. Onze omzet is gestegen, maar verschillende marktbrede ontwikkelingen zetten het resultaat uit onze bedrijfsvoering onder druk.”

De asfaltkilometers zijn weer op het oude niveau en daarmee ook het aantal schades. “Deze werden in 2022 nog gunstig beïnvloed door de coronamaatregelen. De herstelkosten zijn, door de hoge inflatie gestegen en deze zijn, mede als gevolg van de toegenomen concurrentie in de markt van onder meer zakelijke bedrijfswagenparken, maar ten dele vertaald naar hogere premies. Een vergelijkbare situatie doet zich voor in de fietsmarkt.

Hogere premies

Door de stijging van diefstal van elektrische fietsen heeft Bovemij de premies verhoogd. “Het gaat echter veelal om meerjarige contracten en het duurt dus enige tijd voordat de positieve impact hiervan zichtbaar wordt. Een derde factor is een stijging van kosten. Deze combinatie van factoren is terug te zien in een gestegen combined ratio van 95,9%. Naast het verhogen van de premies onderzoeken we of onze polisvoorwaarden aanscherping behoeven. Vanzelfsprekend blijven we kritisch naar onze kosten en investeringen kijken, maar het is van belang om te blijven investeren in het moderniseren en digitaliseren van onze organisatie. Het duurt langer dan voorzien voordat we hier de vruchten van kunnen plukken.”

Compliance

Coffeng zegt blij te zijn de compliance issues uit het verleden definitief achter zich te kunnen laten. “De AFM en DNB hebben de voorgenomen boetes aan Bovemij ingetrokken, al blijven beide toezichthouders van mening dat Bovemij in de periode tussen 2014 en 2019 compliance-regels heeft overtreden. Nadat we de onregelmatigheden zelf hadden geconstateerd, hebben we in 2019 direct verbetermaatregelen doorgevoerd om herhaling in de toekomst te voorkomen. Eerder had DNB al laten weten dat deze in opzet voldoende waren. Nu de AFM en DNB een punt achter hun onderzoeken hebben gezet, kan Bovemij deze dossiers achter zich laten en zich volledig richten op de toekomst.”

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35