De RDW heeft het voornemen om de keuring van herstelde voertuigen na een zware schade uit te gaan besteden aan erkende schadeherstelbedrijven.

Directeur bedrijfsvoering van RDW Zeger Baelde maakte deze beslissing bekend tijdens het jaarcongres van Focwa, woensdag 6 november in Barneveld. “U heeft als branche een enorme kwaliteitsslag gemaakt. Daar is veel in geïnvesteerd en daar wil ik mijn waardering voor uitspreken”, aldus Baelde.

Vertrouwen

Baelde schetste de ontwikkelingen bij de RDW van de afgelopen jaren aan de hand van de casus-Swalmen. Bij dit autobedrijf werd een groot aantal auto’s aangetroffen die ondeugdelijk waren hersteld, of waarbij gestolen onderdelen waren gebruikt, kortom: voertuigen waarbij de verkeersveiligheid in het geding was. RDW heeft als taak om voertuigen te keuren waarbij het vermoeden bestaat dat die een gevaar in het verkeer zijn.

De casus-Swalmen heeft de RDW geleerd dat niet alle verdachte gevallen een WOK-status krijgen, nog afgezien van het feit dat RDW niet alle auto’s met een WOK-status ook daadwerkelijk natrekt. “Schattingen van voertuigen die na een schade in aanmerking komen voor een WOK lopen uiteen van 30 tot 50.000. RDW ziet er daarvan hooguit 10.000. Eigenlijk willen we ze allemaal zien.”

Als ze al worden getaxeerd, moet daarvoor kostbare apparatuur, zoals röntgenapparatuur, worden ingezet. Vandaar dat de RDW voor deze werkzaamheden wil steunen op erkende schadeherstelbedrijven, “want daar zit de kennis van schade, van schadeherstel”, aldus Baelde. Hij hield nog een slag om de arm, maar hintte al op de binnenkort bekend te maken beslissing dat hiervoor een officiële erkenning komt voor de taxateurs.

Dat biedt kansen voor Focwa-bedrijven. Voor Focwa is dit de oogst van het beleid dat enkele jaren geleden werd ingezet en dat zich toespitste op kwaliteit en veiligheid. Voorzitter Peter Brussel toonde zich in zijn afsluitende woorden dan ook blij met het vertrouwen dat de RDW in Focwa stelt.

Schadehistorie

Baelde maakte overigens nog een tweede nieuwtje bekend in zijn presentatie. Dat betreft het openbaar maken van de schadehistorie. Die is nu nog niet inzichtelijk voor de consument, maar als het aan de RDW ligt, komt daar verandering in.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
9 mei 2025
Lichter staal van Tata Steel
9 mei 2025
Athlon introduceert slim laden
9 mei 2025
Oostendorp opent Toyota-vestiging in Valkenswaard
9 mei 2025
Onafhankelijk autobedrijf moet momentum pakken
8 mei 2025
Tanken in jaar tijd 10 procent goedkoper
8 mei 2025
Winterband Vredestein eerste montage op Volkswagen Tiguan
Meest bekeken berichten
Recente reacties