Het schadebedrag van auto’s met elektrische c.q. hybride aandrijving is ongeveer een kwart hoger dan bij personenwagens met verbrandingsmotoren. Dat constateert de Duitse verzekeraar Allianz op basis van eigen ongevallenanalyse.
Er zijn verschillende oorzaken aan te wijzen voor het fikse verschil in herstelkosten. Een ervan heeft van doen met de voertuigconstructie. Met name de locatie van de stekkeraansluiting behoeft wat Allianz betreft verandering. Veelal is deze ondergebracht aan de voertuigvoorzijde en daardoor al bij lichte aanrijdingen vatbaar voor schade. De verzekeraar constateerde een en ander in zijn eigen R&D-faciliteit – het Allianz Zentrum fur Technik. Daar kunnen crashes gesimuleerd worden. “Wat op het eerste gezicht praktisch lijkt, levert al snel dure reparaties op”, zegt Joachim Müller, bestuursvoorzitter van Allianz Duitsland. Autobouwers doen er wat hem betreft daarom goed aan bij het ontwerpen van komende generaties elektrische voertuigen een andere stekkerplek te bepalen. Müller deed zijn uitlatingen eerder deze week, tijdens de jaarlijkse Allianz Autotag, gehouden in thuisbasis München.
0 reacties
Het construeren van een voertuig die de berijder van alle gemakken en veiligheid bedient EN ook goed reparabel blijft tegen aanvaardbare kosten is een lastige mix.
Uit eigen data-analyse in samenwerking met Schadeherstelmeester blijkt de kans op complexe schadereparaties (complex is niet gelijk aan duurdere reparaties!) hoger te zijn bij de voorkant dan bij de zijkant. Op zich niet verwonderlijk als je de technologische ontwikkelingen ziet aangaande ADAS systemen en geavanceerde lichtsystemen die veelal aan de voorkant van voertuigen zijn gemonteerd.
In de Nederlandse verzekeringsmarkt (in tegenstelling tot Duitsland of Engeland) heeft repareerbaarheid van een voertuig (en de onderliggende systemen) weinig tot geen invloed op de premieberekening. Oorspronkelijke nieuwprijs, gewicht, postcode en schadevrije jaren zijn de belangrijkste items. Hoogstens dat door ontwikkelingen in schadelast (denk aan de Tesla’s) reactief correcties worden doorgevoerd.
Door toenemende complexiteit van voertuigen in aantal beschikbare systemen, materialen en configuratie-opties zou deze repareerbaarheid een steeds een belangrijkere invloed moeten gaan krijgen om premiedifferentiatie toe te passen.
Zo heb ik zelf bij het configureren van een nieuwe leaseauto getwijfeld tussen lederen bekleding of luxe LED koplampen als extra optie om uiteindelijk op een bepaalde maximum van bijtelling te komen. In beide gevallen zou de nieuwprijs op hetzelfde zijn uitgekomen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de koplampen. Echter bij een schade aan voorkant kan deze keuze een grote invloed hebben op de schadelast. Geen enkele Nederlandse verzekeraar maakt hier vooralsnog onderscheid in onder de noemer “wet van de grote getallen”, maar juist in een branche van kleine marges kunnen juist details het verschil maken.