“Jullie zijn gewoon boeven!” Met deze woorden verwoordt consultant Anna van Tienhoven hoe verzekeraars naar schadeherstellers kijken. Ze roept beide partijen op met elkaar in gesprek te gaan, omdat de schadehersteller veel kan betekenen voor de verzekeraar.

Anna van Tienhoven deed haar prikkelende uitspraak tijdens het schade-event ‘Tijd voor nieuwe keuzes in schadesector’ van kennis- en netwerkorganisatie Automotive Insiders, deze week in Bodegraven.

Niet uniek

Kansen zijn er voldoende voor schadeherstellers, is de opvatting van Anna van Tienhoven. Ze focuste in haar presentatie vooral op de veranderende rol van de verzekeraar en diens verhouding tot de schadehersteller. Ze constateerde dat de positie van de verzekeraar helemaal niet zo uniek is. Dat zou volgens haar blijken uit de verschillende aspecten van de waardeketen. Die worden steeds meer door andere partijen overgenomen, partijen die dat veel beter kunnen en die niet noodzakelijkerwijs uit de automotive komen. “Je ziet dat verzekeraars zich steeds meer terugtrekken op de kerntaken van verzekeren, zoals het inschatten van risico’s, het ontwikkelen van producten en het afhandelen van claims.”

Expertise

In de optiek van Van Tienhoven zitten verzekeraars te springen om expertise, zeker nadat ze een voor een de experts de deur uit hebben gedaan. Als voorbeeld laat Van Tienhoven een foto zien van een ogenschijnlijk kleine parkeerschade aan een Tesla. Om die te repareren was het nodig de hele linkerkant van de auto te demonteren. Kosten: meer dan zesduizend Amerikaanse dollars. Dergelijke kennis zit niet meer bij de verzekeraars.

Dialoog

Het wordt volgens Van Tienhoven tijd dat schadeherstellers hun kennis gaan inzetten om die verzekeraar te ondersteunen, kennis die wel bij schadeherstellers zit, bijvoorbeeld over het soort schades, het soort auto’s, wie is de klant, wat wil de klant. Dat is kennis waar verzekeraars behoefte aan hebben. “Het zijn ook functies waarvan de verzekeraar vindt dat hij daar helemaal niet zo goed in is en die steeds meer uitbesteed worden. Er is heel veel wantrouwen. Herstel dat vertrouwen en ga met elkaar in dialoog.”
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties