Hebben we jarenlang moeten horen dat er overcapaciteit is in de schadeherstelmarkt, tegenwoordig is eerder sprake van ondercapaciteit. Wachttijden van zes tot acht weken zijn niet zeldzaam. Er is werk voor iedereen en de verdiensten zijn goed. Het was dan ook een optimistisch geluid dat te horen was op het schadecongres dat Bovag op donderdag 11 april organiseerde op het topsportcentrum Papendal.

Dat de verdiensten goed zijn, is overigens nog niet vanzelfsprekend en volgens branchemanager Stephan Griffioen iets waarover de branchepartijen met elkaar in gesprek moeten. Volgens Griffioen is er namelijk één grote gamechanger: de nadruk op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We moeten iets met de toenemende kosten ervan”, aldus Griffioen.

Voorzitter Toine Beljaars van de afdeling Schade deed daarnaast de voorzichtige suggestie dat we eens moeten kijken naar het generieke beloningssysteem. Immers, high end schadeherstel vereist veel meer van het schadeherstelbedrijf, de aanwezige equipment en de kennis en kunde van de medewerker dan eenvoudig plaatwerk. Het zal een stevig gesprek worden, zeker nu steeds meer schades gestuurd zullen worden, door leasemaatschappijen dan wel verzekeraars.

Personeel

Dat die sturing zal toenemen, bleek uit een rapport over de Nederlandse schadeherstelmarkt in 2030 van consultancybureau KPMG, op het congres gepresenteerd door Stijn de Groen. Immers, het aantal leaseauto’s neemt toe, en de opkomst van de directe schadeafhandeling geeft meer sturing, met name richting merkspecifiek herstel.

Het rapport beschrijft daarnaast een groeiend tekort aan personeel. Ten eerste zijn er 3 procent meer mensen nodig; in combinatie met een uitstroom die groter is dan de instroom levert dat een duidelijk negatief resultaat op.

Stephan Griffioen gaf personeel dan ook “de hoogste prioriteit”. Hij constateerde dat de bedrijven die het beste zijn aangesloten bij de opleidingsinstituten de meeste instroom realiseren. En er is reden genoeg om te kiezen voor het schadeherstelvak, aldus Griffioen. “Het vak wordt alleen maar interessanter.”

Uitdaging

Het was een congres van BOVAG en de brancheorganisatie is er om antwoorden te bieden op kwesties die spelen in de markt. BOVAG neemt die uitdaging aan en zal zich volgens Griffioen inzetten op drie terreinen: zorgen dat de kwaliteit van de opleidingen omhoog gaat, in gesprek blijven met het mbo om te zorgen voor instroom en het gesprek aangaan over de duurzaamheidsagenda.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties