Hebben we jarenlang moeten horen dat er overcapaciteit is in de schadeherstelmarkt, tegenwoordig is eerder sprake van ondercapaciteit. Wachttijden van zes tot acht weken zijn niet zeldzaam. Er is werk voor iedereen en de verdiensten zijn goed. Het was dan ook een optimistisch geluid dat te horen was op het schadecongres dat Bovag op donderdag 11 april organiseerde op het topsportcentrum Papendal.

Dat de verdiensten goed zijn, is overigens nog niet vanzelfsprekend en volgens branchemanager Stephan Griffioen iets waarover de branchepartijen met elkaar in gesprek moeten. Volgens Griffioen is er namelijk één grote gamechanger: de nadruk op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. “We moeten iets met de toenemende kosten ervan”, aldus Griffioen.

Voorzitter Toine Beljaars van de afdeling Schade deed daarnaast de voorzichtige suggestie dat we eens moeten kijken naar het generieke beloningssysteem. Immers, high end schadeherstel vereist veel meer van het schadeherstelbedrijf, de aanwezige equipment en de kennis en kunde van de medewerker dan eenvoudig plaatwerk. Het zal een stevig gesprek worden, zeker nu steeds meer schades gestuurd zullen worden, door leasemaatschappijen dan wel verzekeraars.

Personeel

Dat die sturing zal toenemen, bleek uit een rapport over de Nederlandse schadeherstelmarkt in 2030 van consultancybureau KPMG, op het congres gepresenteerd door Stijn de Groen. Immers, het aantal leaseauto’s neemt toe, en de opkomst van de directe schadeafhandeling geeft meer sturing, met name richting merkspecifiek herstel.

Het rapport beschrijft daarnaast een groeiend tekort aan personeel. Ten eerste zijn er 3 procent meer mensen nodig; in combinatie met een uitstroom die groter is dan de instroom levert dat een duidelijk negatief resultaat op.

Stephan Griffioen gaf personeel dan ook “de hoogste prioriteit”. Hij constateerde dat de bedrijven die het beste zijn aangesloten bij de opleidingsinstituten de meeste instroom realiseren. En er is reden genoeg om te kiezen voor het schadeherstelvak, aldus Griffioen. “Het vak wordt alleen maar interessanter.”

Uitdaging

Het was een congres van BOVAG en de brancheorganisatie is er om antwoorden te bieden op kwesties die spelen in de markt. BOVAG neemt die uitdaging aan en zal zich volgens Griffioen inzetten op drie terreinen: zorgen dat de kwaliteit van de opleidingen omhoog gaat, in gesprek blijven met het mbo om te zorgen voor instroom en het gesprek aangaan over de duurzaamheidsagenda.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 augustus 2025
Conti’s voor zelfrijdende voertuigen
15 augustus 2025
Hogere omzet, lagere winst Hankook
15 augustus 2025
‘Vol gas tegen de muur’
14 augustus 2025
‘Geen richting aangeven grootste ergernis’
14 augustus 2025
Yokohama boekt 10,3 procent meer omzet in H1 2025
14 augustus 2025
Jan-Piet van Kesteren directeur Goodyear EMEA
Meest bekeken berichten
Recente reacties