In samenwerking met Vanesch Verf heeft LKQ Academy speciaal voor de schadeherstelbranche een aantal nieuwe opleidingen ontwikkeld, waaronder een rijkserkende mbo-opleiding op niveau 4 die tot vorig jaar binnen de sector niet beschikbaar was. Op woensdag 27 september kregen de eerste negen deelnemers aan de opleiding Operationeel Leidinggevende hun diploma.

De uitreiking vond plaats in het Ford Museum Tullekensmolen in Beekbergen, in het bijzijn van opleiders, mensen van de LKQ Academy en Johan van der Hoeven, commercieel directeur LKQ Fource. Hij legt uit dat de nieuwe opleidingen voor schadeherstellers voortkomen uit de wens van de onderdelendistributeur om meer voor zijn klanten te kunnen betekenen dan het leveren van onderdelen, want dat kunnen wel meer partijen. “Als onze klant beter wordt, worden wij ook beter. Je mag nooit zelf geld verdienen en een ander niet.”

De opleidingen zijn ook niet opgezet om LKQ Academy als bedrijfsonderdeel op zich winst te laten maken. Van der Hoeven: “Sterker nog: het kost geld. Als wij elkaar kunnen helpen, waardoor onze klanten beter gaan presteren, productiever worden, dan gaan ze uiteindelijk ook meer en langduriger onze producten, diensten en services afnemen. Daarmee draagt de inzet van LKQ Academy bij aan de toekomstbestendigheid van onze klanten en daarmee aan de sector als geheel.”

Vraag

Bij de ontwikkeling van de opleidingen is LKQ Academy vraag gestuurd te werk gegaan, of zoals Arthur van Engelen, regiomanager die de diverse proposities voor de schadeherstelbranche heeft ontwikkeld, zegt: “Uitgangspunt voor de opleidingen was de vraag: waar lig jij als ondernemer ’s nachts wakker van en hoe kunnen wij je daarbij helpen? We zijn dus niet begonnen opleidingen te ontwikkelen om die vervolgens proberen te vermarkten, wat in de markt naar onze smaak te vaak gebeurde. Dat is een nieuwe manier van werken en daar moeten veel partijen nog aan wennen, maar dat is wel wat volgens ons de branche verder brengt. Van push naar pull.”

Emil Frey Nederland is een van die vragende partijen die hebben geleid tot de ontwikkeling van de niveau 4-opleidingen voor schadeherstellers. Directeur Schadeservice Roy Schouten, tevens praktijkbegeleider van Karst Altena, een van de deelnemers aan de opleiding: “In de markt wordt al langer gesproken over niveau 4-opleidingen in schadeherstel in de breedste vorm, zowel voor de werkplaats als de frontoffice. Toen kwam LKQ met het voorstel om die opleidingen zelf op te pakken, net op het moment dat mijn collega Kars, die vanuit de werkplaats de ambitie had door te stromen in de richting van leidinggevende. En dan kom je uit bij de enige aanbieder in de markt op dat moment.”

Niveau

De opleiding van de LKQ Academy tot operationeel leidinggevende gaat niet zozeer over de techniek van het schadeherstel. Dat is niveau 2 en 3. Danny Miedema, Head Customer Training, zegt namens LKQ Academy: “Je wil mensen faciliteren in permanente educatie en ze doorstroommogelijkheden bieden naar het hbo. Daarnaast vergroot het voor werkgevers de mogelijkheden hun medewerkers perspectief te bieden en ze aan zich te binden. Daarvoor was het van belang dat een specifiek deel van onze opleidingen rijkserkend zouden worden.”


‘Het is een opleiding voor mensen die jarenlang hebben leidinggegeven op intuïtie. Ze hebben nu tools nodig om verder te kunnen groeien als leidinggevende.’


Hoewel de opleiding wel degelijk specifiek op het schadeherstelbedrijf is gericht, gaat het vooral om de persoonlijke ontwikkeling richting ‘leidinggevende van de toekomst’. Docent Hans Pécasse van het Automotive College als onderdeel van ROC Midden-Nederland, heeft ervoor gestreden om die ‘zachte’ kant in de opleiding te krijgen: “Het gaat erom jezelf te leren kennen. Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je je rol als leidinggevende kunt vervullen. Die stap hebben alle negen cursisten gemaakt.”

Karst Altena verwoordt het zo: “Vroeger zei je: ‘Jij gaat dit doen, jij gaat dat doen. Over een uur kom ik kijken en dan is het klaar.’ Medewerkers accepteren dat niet meer. Voor mij waren de eerste maanden ook echt confronterend, maar ik vond het supervet. Ik ben ook nooit met tegenzin naar de bijeenkomsten gegaan.”

Er zijn legio voorbeelden van monteurs die zijn doorgegroeid naar de positie van leidinggevende, eigenaar zelfs, maar die nooit geleerd hebben hoe ze dat moeten doen. Arthur van Engelen: “Het is een opleiding voor mensen die jarenlang hebben leidinggegeven op intuïtie. Ze hebben heel veel kennis opgedaan in de praktijk, maar komen nu op een niveau dat ze tools nodig hebben om verder te kunnen groeien als leidinggevende.”

De opleiding zorgt er ook voor dat medewerkers aan het bedrijf gebonden blijven. Karst Altena: “Daar draait het feitelijk allemaal om. Geld kunnen ze overal verdienen, heel veel geld zelfs. Je kunt alleen maar mensen bij je houden door jouw manier van leidinggeven.”

Docent Hans Pécasse: “Het gaat erom jezelf te leren kennen. Hoe beter je jezelf kent, hoe beter je je rol als leidinggevende kunt vervullen. Die stap hebben alle negen cursisten gemaakt.”

Nieuwe opleiding

In september 2022 startten elf deelnemers aan de opleiding. Ondanks een strenge toelatingsprocedure vielen er alsnog twee af, waarvan één vanwege hectische omstandigheden in het bedrijf, waaronder een overnameprocedure. De overige negen hebben de hele opleiding doorlopen en succesvol afgesloten. Zes van hen zelfs cum laude, dus met een gemiddeld cijfer van 8 of hoger, wat een teken is van de sterke motivatie waarmee zij aan de opleiding begonnen.

In februari 2024 start de nieuwe opleiding operationeel leidinggevende, waarvoor zich nu al enkele deelnemers hebben gemeld. Danny Miedema namens LKQ Academy: “Hoewel de opleiding als rijkserkende mbo 4-opleiding door de overheid wordt gesubsidieerd is twaalf ongeveer het aantal dat je nodig hebt om enigszins uit de kosten te komen. Vooral omdat interactie zo’n belangrijk onderdeel van de opleiding uitmaakt, wil je de groep ook weer niet te groot hebben.”

Automotive Academy

Buiten de schadeherstelbranche verzorgt LKQ Fource met de Automotive Academy al jarenlang vergelijkbare opleidingen en trainingen voor het autobedrijf, zowel ten behoeve van de bedrijfseigenaar, commercieel serviceadviseur als de autotechnicus/monteur. Arthur van Engelen ziet door de nieuwe opleidingen die LKQ Academy aanbiedt voor het schadeherstelbedrijf al kruisbestuiving tussen het schadeherstelbedrijf en het autobedrijf. “Er zijn genoeg schadeherstelbedrijven die ook reguliere monteurs in dienst hebben. De uitdagingen waar schadeherstelbedrijven en autobedrijven voor staan, zijn voor een deel gelijk.”

Johan van der Hoeven vat het belang van de opleidingen tot slot samen: “Zie je als ondernemer opleidingen als lastig en moeilijk inplanbaar? Of zie je opleidingen als een investering in je mensen? Die laatste groep begrijpt het. Als je personeel beter wordt, wordt het voor jou als ondernemer alleen maar makkelijker en aangenamer. Je wil als ondernemer toch niet de hele dag brandjes lopen te blussen?”

Foto boven: De negen geslaagden bij de diploma-uitreiking. Een goed stel, met zes uit negen cum laude.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
7 november 2024
Ratels met honderd tanden
7 november 2024
WESP voor alle Bosch Car Service-bedrijven
7 november 2024
Schade na wrappen. Carwrapper aansprakelijk?
6 november 2024
Occasionprijs op niveau van twee jaar geleden
6 november 2024
Het feest van de EV
6 november 2024
OOMT en Innovam hernieuwen samenwerking
Meest bekeken berichten
Recente reacties
  • Ed Kanij on Webshop wordt B2B-distributeur: “Dan zal de noodzaak ontstaan dat de automaterialen distributeurs artikelen die ze aan de eindgebruiker leveren te gaan merken. Dan…okt 29, 10:25
  • Ron Verberne on Stellantis duwt september in het rood: “De overstap naar grotere dealerbedrijven, – met alle merken onder één dak – heeft Stellantis volgens mij duidelijk klanten en…okt 27, 12:18
  • Gerard van de meent on Afcar vraagt nogmaals om wetgeving voertuigdata: “Ls, Ik heb namens een grote marktpartij EU toegang geregeld (tegen betaling) bij 23 automerken. Dat was al enige tijd…okt 17, 13:54
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35