Ook de bandenindustrie ontkomt niet aan de vergroenings-golf die door de industrie waart. Continental biedt inzage in de tegenstrijdigheden die nauw samenhangen met deze zoektocht naar vergroening. “We willen niet concurreren met gevestigde recyclingstromen.”

Het is misschien opgevallen dat de plastic drankflessen die nog geen statiegeld hadden inmiddels ook zijn opgenomen in het statiegeldsysteem. Het is een van de manieren waarop geprobeerd wordt om wat te doen aan wat een groot probleem blijkt. Elke minuut worden er wereldwijd een miljoen van die plastic flessen afgedankt en slechts de helft daarvan wordt gerecycled. We kennen de beelden van plastic soep in oceanen en op stranden, wat er gebeurt er met de overige helft spreekt voor zich. Die eerste helft moet vooral gerecycled worden in liefst nieuwe flessen, zoals nu gebeurt. Die andere helft ziet R&D-directeur Denise Sperl als een prachtige grondstof voor gebruik door haar werkgever Continental.

De geboren Nederlandse benadrukt dat grondstoffen schaars zijn en dat juist de wel gerecyclede stroom prima in beeld is bij fabrikanten. Niet elke fles kan bovendien indien ingeleverd grondstof bieden voor een nieuw exemplaar. Op dat moment wordt er na mechanische versnippering een granulaat van gemaakt die producenten als grondstof voor andere producten kunnen toepassen. In het geval van Conti wordt er garen van gesponnen.

Conti Re.Tex

Continental ziet toepassing van deze Conti Re.Tex gedoopte techniek in het karkas van een band voor zich: “Lange tijd was dat materiaal niet in een gerecyclede variant beschikbaar, maar dat verandert. Voor een set met vier gemiddelde karkassen zijn veertig PET flessen nodig.” Specifieke maten van de PremiumContact 6, EcoContact 6 en AllSeasonContact benutten al gerecycled PET-materiaal. “Het vervangt alle conventionele polyester in het karkas.” Uiteindelijk is het doel om alle benodigde grondstoffen alleen in te kopen als deze daadwerkelijk duurzaam geproduceerd en CO2-neutraal geleverd worden. Dat moet uiterlijk in 2050 het geval zijn.


‘Niet concurreren met de stroom gerecyclede flessen waar weer flessen van worden gemaakt. We gebruiken alleen wat daar niet voor geschikt is.’


De ecologische voetafdruk van een bandenfabrikant reikt verder dan productie en grondstofinkoop alleen. Al bij de ontwikkeling van een automodel haakt een bandenfabrikant aan om de banden conform de gewenste specificaties te kunnen leveren als de productie start. Het gebruik van supercomputers in dat ontwikkelproces brengt een deel van die ontwikkeling van de praktijk naar een virtuele omgeving. Zo wordt bijvoorbeeld de levensduur uitgedokterd.

“Doel is om uiterlijk in 2050 volledig duurzaam geproduceerde materialen te gebruiken als grondstof voor onze banden”, zegt Denise Sperl, directeur R&D vervangingsmarkt EMEA. Plastic dat eerst gebruikt werd voor flessen hoort daar ook bij.
Nermeen Nabih legt uit dat het gebruik van garen, gesponnen uit gerecyclede PET-flessen alleen kan als de eigenschappen ervan de interne druk aankunnen. Ook bij extreme belasting en temperatuur.

Gestelde eisen

De complete set aan eisen is complexer geworden dankzij de komst van batterij-elektrische voertuigen. Grotere maten moeten niet alleen de forse hogere trekkracht op het wegdek overbrengen, ze bieden ook ruimte aan de grotere remmen en kunnen het extra gewicht van de accu’s torsen (hebben een hogere load-index). Bijkomend voordeel van een grotere omtrek van een band is dat deze per definitie minder rolweerstand kent dan kleinere maten.

Gezien het stille karakter van elektrische voertuigen is er buitengewoon veel aandacht voor alle geluiden die voorheen werden gecamoufleerd door motorgeluiden. Zo ook bandengeluid. Conti claimt bij monde van Holger Lange een reductie van tot wel 9 decibel te hebben bereikt door innovaties in het gebruikte compound: ContiSilent gedoopt. Let wel: een vermeerdering met 3 decibel verdubbelt de geluidssterkte, het is geen lineaire schaalverdeling zoals op de meetlat.

Van al het natuurlijke rubber dat gebruikt wordt is 73 procent bestemd voor bandenproductie. Natuurlijk rubber, vooral afkomstig van bomen die rond de evenaar groeien, kent unieke eigenschappen waar niet zomaar een alternatief voor is. Conti zegt te strijden voor een transparante leveringsketen van de grondstof zodat onder meer de mensenrechten worden gewaarborgd.

In tien jaar tijd van twintig naar driehonderd homologaties voor batterij-elektrische automodellen. Tesla valt daarbij specifiek op. Al in 2012 waren ze partner voor de Model S en ook de drie andere modellen hebben de goedkeuring voor de montage van Conti’s, af-fabriek of in de vervangingsmarkt. Het geldt bovendien voor zomer-, winter- en allseasonbanden.

Holger Lange (vice-president R&D OE) laat zien dat de ontwikkeling in formaat, gewicht, trekkracht en bandenmaten tussen de eerste en de achtste generatie Golf in het niet valt ten opzichte van de elektrische ID.3. De gestelde eisen richten zich meer en meer op geluidsreductie, verlenging van de haalbare kilometrages per band en een lagere rolweerstand.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 maart 2025
Systeem Kia waarschuwt voor naderende hulpdiensten
28 maart 2025
Vakgarage vernieuwt magazine Dichtbij
28 maart 2025
Geen gouden bergen
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
27 maart 2025
‘Ik ben een rasoptimist’
Meest bekeken berichten
Recente reacties