Nog steeds zijn er bandenbedrijven die niet alle onvermijdbare kosten, zoals de verwijderingsbijdrage, in hun prijzen verwerken. De Autoriteit Consument en Markt stelt dergelijke bedrijven een termijn waarbinnen zij hun prijzen moeten aanpassen.

Vorig jaar al trad ACM samen met Vaco, Bovag en Recybem op tegen bedrijven die niet alle onvermijdbare kosten in hun prijzen vermelden. Als bijvoorbeeld de montage van de banden onderdeel van het aanbod is, moet de prijs van de band inclusief de montagekosten worden vermeld.

Dwangsom

Wie niet alle onvermijdbare kosten vermeldt, krijgt een dwangsom opgelegd. Zo noemt ACM het voorbeeld van Auto & Anders. Deze bandenwebshop adverteert met de slogan ‘Grootste aanbod autobanden voor de laagste prijs’. Ondanks herhaalde aanmaningen weigerde het bedrijf de prijzen aan te passen. Pas nadat de ACM het bedrijf een last onder dwangsom had opgelegd, heeft het de prijzen op zijn website aangepast. Het bedrijf vermeldt de prijzen nu inclusief de verwijderingsbijdrage en hoeft daarom geen dwangsom te betalen.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
25 juli 2025
DFSK Nederland zoekt partners in het universele kanaal
25 juli 2025
Nieuwe koppeling CSW met Nationale Autowasbon
25 juli 2025
RDC in Beweging: Slimme data voor een sterke mobiliteitssector
24 juli 2025
Moobi verwelkomt 300e Moobi Center in snelgroeiend netwerk
24 juli 2025
Auto- en bandenbedrijven bepalend bij aankoopbeslissingen voor banden
24 juli 2025
Niet harder, maar slimmer werken
Meest bekeken berichten
Recente reacties