In de Nationale Bandenmonitor valt één ding nadrukkelijk op: de sterk gestegen omzet, niet veroorzaakt doordat er veel meer banden zijn verkocht, maar door de fors gestegen bandenprijzen. Deze hoge retailprijzen werden op hun beurt weer veroorzaakt door structureel hoge grondstofprijzen en extreem gestegen logistieke kosten.
Voorgaande blijkt uit de WESP-bandendata die werden aangeleverd door 1132 grotendeels universele autobedrijven. De bandenverkoop voor de vervangingsmarkt liet na de dip van januari 2021 in januari 2022 qua aantallen een als vanouds hoog niveau zien. Ten opzichte van januari vorig jaar steeg de gemiddelde bandenafzet in aantallen met bijna 10,8 procent. De vreugde was echter van korte duur, want februari liet precies het omgekeerde beeld zien. Ten opzichte van vorig jaar daalde het volume in februari met 11 procent, waardoor het gemiddelde bandenvolume per autobedrijf over de eerste twee maanden uitkwam op 134 stuks, precies één band minder dan vorig jaar. De weersomstandigheden hielpen de bandenverkoop ook niet echt vooruit. Ondanks die stabilisatie in aantallen steeg de omzet in 2022 in de eerste twee maanden in euro’s met 10,4 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Bandenwissels
Overigens had de bandenretail het laatste kwartaal van vorig jaar nog een dubbele opsteker, veroorzaakt door een mix van forse volumes en extreem hoge prijzen. Zo werden er 24 procent meer banden verkocht dan over het laatste kwartaal van 2020. Deels ging het om achtergestelde bandenvervangingen, anderzijds om de hoop op een mooie wintersportvakantie, waarvoor wat duurdere winterbanden werden aangeschaft. De gemiddelde verkoopprijs lag op ruim 82 euro.
De komende weken zijn veel bandenretailers weer druk met de bandenwissels. Ook dat is een extra afzetmoment. Daarnaast blijft het apk-volume licht stijgen, waarvoor eveneens geldt dat dat in belangrijke mate bijdraagt aan de bandenverkoop.