Automaterialengrossier Koren Autoparts heeft van Texa een ADAS-kalibratiesysteem in gebruik genomen. Steven Witte van Explora gaf vandaag de laatste instructies aan Kees van Doesburg, die namens Koren Autoparts de kalibraties zal gaan uitvoeren op de vestiging in Geldermalsen.
Koren Autoparts besloot de investering te doen met het oog op de toekomst. Eigenaar Kees Koren: “Ik ben inmiddels van de pensioengerechtigde leeftijd. Mijn twee zonen nemen van lieverlee de zaak van me over en gezien de ontwikkelingen in de autobranche – met de opkomst van elektrisch rijden – denk ik dat ons huidige verdienmodel van bougies, filters en zo meer op den duur zal verdwijnen. ADAS is een ontwikkeling die eraan zit te komen en dus leek het mij goed daar nu in te investeren.”
Investering
Het gaat om een investering van zo’n dertigduizend euro, voor een systeem dat alle merken personen- en bestelwagens kan kalibreren. Kees Koren: “We hebben daar alle benodigde meetborden voor, inclusief matten voor op de vloer. We rollen echt de loper uit! Voor het systeem heb ik een aparte hal gekocht en opgeknapt, dus het gaat in totaal om een flinke investering. Als je op de bank iets te veel geld hebt staan, word je daar nog voor gestraft ook, dus heb ik besloten te investeren in ADAS-kalibratie en dat aan te bieden aan onze klanten, de auto- en schadebedrijven. We zijn voorlopig de enige in de regio die dit aanbieden. We gaan onder andere rondom kalibreren, voor rond de vierhonderd euro, dus die investering gaan we op den duur wel terugverdienen. We hebben al klanten die hebben gezegd: ‘Als het klaar is, moet je bellen, want ik heb al een auto staan waar problemen mee zijn.’ Dus we kunnen er morgen meteen mee aan de slag.”
Compleet
Steven Witte gaf namens Explora de laatste instructies aan het personeel van Koren Autoparts, dat gekozen heeft voor een heel compleet systeem: “Koren gaat het als service aan hun klanten aanbieden, omdat die voor dit soort investeringen nog te weinig werk binnenkrijgen. Voor een grossier als Koren ligt dat anders. En ze wilden een compleet systeem, dat ook de wielstanden kan beoordelen. Dus je bepaalt eerst de wielstanden en daarna ga je kalibreren. Die combinatie is vrij uniek in Nederland.”