Nu technologische en maatschappelijke ontwikkelingen de aftermarket en de werkplaatsactiviteiten op hun kop lijken te zetten, wordt het voor ondernemers en managers steeds complexer om hun stip op de horizon in het zicht te houden. Onderdelen- en systeemfabrikant Robert Bosch wil daar graag behulpzaam bij zijn.

Natuurlijk heeft ook Bosch geen glazen bol, maar het bedrijf staat in alle segmenten van de autosector met zijn voeten in de klei. Bosch zit aan tafel bij de autofabrikanten, vertaalt zijn eigen mobiliteitsvisie in R&D-activiteiten, ondersteunt automerken bij hun strategie, maar heeft evengoed een sterke marktpositie in de onafhankelijke aftermarket, zowel bij onderdelendistributeurs als met zijn eigen garagenetwerken Bosch Car Service, AutoCrew en Bosch Workshop Partner. Diagnoseapparatuur van Bosch kom je eveneens in veel werkplaatsen tegen. Kortom: als iemand zich verplicht voelt de toekomst van de branche in beeld te krijgen, dan is het Bosch.

Verdienmodel

Het begint met het in kaart brengen van marktontwikkelingen, die je nu eenmaal niet altijd in de hand hebt. Om met het positieve te beginnen: de reparatie- en onderhoudsmarkt is nog steeds een groeimarkt, zowel in volume als in geld. “We hebben tijd om ons voor te bereiden op een veranderende aftermarket. Dat betekent niet dat we achterover moeten leunen, want digitalisering en de EV-transitie zetten onverminderd door en zullen het aftersalesbeeld gaan bepalen. Je moet vandaag dus al werken aan de invulling van je verdienmodel van morgen”, benadrukte directeur Thierry Leblanc van Bosch Automotive Aftermarket Benelux en Frankrijk onlangs. Belangrijk is om door de diversiteit aan aandrijvingen (benzine, diesel, hybride, batterij-elektrisch en waterstof-elektrisch) het kennis- en investeringsniveau van het autobedrijf op peil te houden. Een succesvol verdienmodel voor de werkplaats vereist een groot aantal competenties, ook al zal zelfs in 2030-2035 het wagenpark en dus het werkaanbod nog altijd voor 70 tot 80 procent gerelateerd zijn aan benzine en diesel, al dan niet in de vorm van e-fuels. Bosch zelf verwacht overigens voor het Europese wagenpark in 2030 een EV-aandeel (exclusief hybrides) van 16-19 procent.

Aanwezig in de gehele automotive waardeketen is Bosch de aangewezen partner voor ieder autobedrijf.

Connectiviteit

Een succesvol verdienmodel vereist wel de bereidheid te investeren in de toekomst, hoe die er ook uit gaat zien. Diverse technologisch gedreven trends vereisen dat. In die toekomstige werkplaats zal er door digitalisering – met connectiviteit als exponent daarvan – meer accent komen te liggen op bijvoorbeeld remote diagnostics. Die activiteit zal door de complexiteit van nieuwe E/E-architecturen naar verwachting een vlucht gaan nemen. En dan hebben we het nog niet over het in de cloud analyseren van voertuigdata. De auto wordt meer en meer een softwareplatform. Het stimuleert het updaten en upgraden via over the air-concepten, veelal nog OE-gestuurd overigens.


‘We hebben nog tijd om ons voor te bereiden op een veranderende aftermarket.’


Voor de universele netwerken ziet Bosch ook nog voldoende mogelijkheden, mits er wat betreft toegang tot voertuigdata een gelijk speelveld is, want alleen dan is het mogelijk een nieuw en toekomstbestendig verdienmodel te realiseren. De Brusselse regelgevers zijn hier nog druk mee.

Samenwerken

De complexiteit van de technologie, van regelgeving, van moderne marketingconcepten, het arbeidsbeleid, training en opleiding, concurrentieverhoudingen, opvolgingsproblematiek, investeringen en wat er nog meer op het bordje van de ondernemer ligt… Het is teveel om allemaal zelf te organiseren. Dat geldt door de hele keten heen. Iedere speler binnen de keten heeft er belang bij om ervoor te zorgen dat iedere schakel – van autobedrijf tot onderdelenfabrikant – het maximale uit zijn verdienmodel haalt. “Het is simpelweg onmogelijk om als ondernemer alles zelf te doen”, legt Han Overweg van Bosch Aftermarket tijdens de diverse sessies met autobedrijven uit. “Je hebt partners nodig die je helpen, of zelfs taken uit handen nemen, of het nu gaat om de eerder genoemde remote diagnostics, of om het kunnen beschikken over voertuigdata om de marketingactiviteiten te kunnen ontplooien en de online klanten te kunnen verleiden tot de aanschaf van allerlei mobiliteitsdiensten buiten die van de werkplaatsactiviteiten.”

Duurzaamheid

Dat de klimaatproblematiek een belangrijke invloed op de marktomstandigheden heeft, is evident. Het belang dat wereldwijd aan het beschermen van het klimaat wordt gegeven, betekent echter niet dat er een uniforme aanpak in Europa is, of zelfs maar op nationaal niveau. De elektrificatie verloopt niet overal via dezelfde tijdslijn. En zero-emissiezones zullen niet in iedere grote stad worden doorgevoerd. In zo’n regio zal de EV-transitie van het zakelijke vervoer versnellen en dus van invloed zijn op het werkaanbod, om maar te zwijgen over de steden waar de auto helemaal uit het straatbeeld moet verdwijnen.


Digitalisering zal ieder autobedrijf dat aftersales als pijler voor zijn verdienmodel heeft, gaan veranderen.


Duurzaamheid wordt een aandachtspunt dat verder gaat dan netjes omgaan met de afvalstromen. Ondernemingen moeten tot in hun haarvaten duurzaam zijn. Zowel de overheid als de particuliere en zeker de zakelijke klant zullen daar op letten en er hun keuzes op baseren. Dat gaat zelfs gelden voor het verkrijgen van een krediet bij de bank. Iedereen wil een zo groen mogelijke voetafdruk.

Versnelling

In plaats van vele ecu’s (zestig tot tachtig stuks vormen geen uitzondering tegenwoordig) zal de moderne auto straks nog maar beschikken over een stuk of vijf superecu’s, minicomputers die onderdelen softwarematig aansturen. Denk aan sensoren voor ADAS, de aandrijving, het infotainment, de energiehuishouding inclusief het thermische systeem van de batterij, of de comfortsystemen in de auto. Software-updates zullen hier een cruciaal onderdeel van zijn. De toegankelijkheid tot deze systemen vereisen dat de benodigde competenties van medewerkers, de certificering en de equipment daarbij hand-in-hand gaan. Deze technologische mogelijkheden, veroorzaakt door de enorme versnelling van de digitalisering, zullen de organisatie van ieder autobedrijf dat aftersales als pijler voor zijn verdienmodel heeft, gaan veranderen. Zie dat alstublieft in positieve zin, want wie dit omarmt, sluit aan bij de moderne consument.

Deel dit artikel op

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
15 oktober 2024
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Fred on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Volgens mij staat je verzekering dan ook stil.sep 25, 15:15
  • Els Vermeulen on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Waarom word de Caravan niet belast daar rijden er nog meer van op de wegen. .sep 24, 09:35
  • Tim on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Schande en nog eens schande wat die klote regering nu weer wil doen met de motorrijtuigenbelasting,in 2014 hebben ze dit…sep 20, 11:48
  • Jeroen Blankestijn on De strijd om brons: “Jos, Volgens mij vergeet jij nog een importeur met 3 winkels… 🙂sep 6, 11:56
  • Henk on Camperaars tegen MRB-verhoging: “Ik vraag mij af als dit wel mag en rechtsgeldig is om het te verhogen met 100%, dit mag volgens…sep 5, 19:35