In het Aftersalespanel vragen we drie experts om hun visie op een actuele kwestie. Deze maand gaat het over de zin en onzin van de controle van de State of Health (SoH) voor elektrische voertuigen. Een verkoopinstrument, of totaal overbodig?
n december 2024 kwam het Britse Geotab met de uitkomsten van een onderzoek naar de state of health (SoH), ofwel de staat waarin de accu verkeert, van batterijen van zo’n vijfduizend EV’s. Daaruit bleek dat met een jaarlijkse gemiddelde degradatie van 1,8 procent EV-batterijen tegenwoordig twintig jaar of langer meegaan en ze dus nooit te hoeven worden vervangen, laat staan gecheckt. De laatste keer dat Geotab een dergelijk onderzoek deed, was in 2019. Toen bedroeg de gemiddelde degradatie van EV-batterijen nog 2,3 procent.
Aan de andere kant kunnen delen van een accu om de een of andere reden altijd kapot gaan, of minder gaan functioneren. Wanneer batterijreparatie ook voor autobedrijven mogelijk wordt, is een betrouwbare check van de toestand van de batterij wel weer aan te bevelen.
David Savage, vicepresident van Geotab voor het VK en Ierland: “Het is een feit dat 1,8 procent degradatie waarschijnlijk geen invloed heeft op waar een automobilist zijn auto dagelijks voor gebruikt. Dit percentage zal bovendien nog verder dalen voor nieuwe EV-modellen en voortschrijdende batterijtechnologie. Mensen zouden het vertrouwen moeten hebben dat veel hedendaagse EV’s geschikt en kostenefficiënt zijn ter vervanging van voertuigen met een verbrandingsmotor.”
‘Geen overbodige luxe, maar een antwoord op een duidelijke vraag uit de markt.’
Namens BOVAG laat woordvoerder Stijn Oosterhoff weten: “Het idee dat SoH-testen overbodig zouden zijn, doet geen recht aan de realiteit. Hoewel EV-batterijen in de praktijk vaak langer meegaan dan gedacht, roepen oudere modellen en voertuigen met hoge kilometerstanden soms vragen op. Qua consumentenvertrouwen is er nog een wereld te winnen en ook autobedrijven hebben baat bij helder inzicht in batterijconditie, en daarmee dus ook restwaarde. Juist hier bieden SoH-testen uitkomst. Deze snelle, betaalbare en effectieve tool geeft inzicht in de gezondheid van een batterij, een van de meest waardevolle onderdelen van een EV. In Scandinavië hebben berijders inmiddels net zoveel vertrouwen in EV-batterijen als in verbrandingsmotoren. In Nederland is dat vertrouwen er nog niet, maar SoH-testen kunnen daaraan bijdragen. SoH-testen zijn dan ook geen overbodige luxe, maar een antwoord op een duidelijke vraag uit de markt.”
Reparatie
Herbert Kats, eigenaar van Tesland in Almere, gespecialiseerd in accessoires voor en reparatie en onderhoud van Tesla’s: “Tesla-batterijen staan bekend om hun lange levensduur, maar net als bij elke andere accu treedt na verloop van tijd degradatie op. Dit betekent dat de batterijcapaciteit langzaam afneemt, waardoor de actieradius van de auto kleiner wordt. Dit proces is normaal en verloopt bij Tesla’s relatief traag, vooral dankzij slimme batterijmanagementsystemen en thermische regulatie. Echter, naast natuurlijke degradatie kunnen er ook defecten optreden die directe reparatie vereisen. Dit kan variëren van een plotselinge storing tot een verslechterde laadcapaciteit of zelfs een auto die niet meer start of stilvalt. Veelvoorkomende problemen zijn waterlekkage in de batterij, defecte batterijmodules, kapotte cellen of kapotte elektronica. Bij Tesland richten we ons op het repareren van defecte HV-batterijen in plaats van complete vervanging, wat vaak een veel kostbaardere oplossing is. In plaats van een volledige batterij-unit te vervangen, analyseren we welke componenten defect zijn en herstellen of vervangen deze. Dit is niet alleen goedkoper voor de eigenaar, maar ook veel duurzamer voor het milieu. Als je merkt dat je Tesla minder efficiënt oplaadt, sneller leegloopt of foutmeldingen krijgt over de batterij, is het verstandig om tijdig een diagnose te laten uitvoeren. In veel gevallen kunnen defecte onderdelen worden vervangen of gerepareerd, zodat de batterij weer optimaal presteert. Het werken aan batterijen is potentieel risicovol werk, dus daar dient qua werkplaats, uitrusting, personeel, gereedschap, training etc, voldoende rekening mee gehouden worden.”