Willen bandenfabrikant en bandenspecialisten eigenlijk wel dat de all-seasonband een succes wordt, of zijn zij bang voor hun verdienmodel? In gesprek met Menno Kuipers, directeur CAR bij Profile Nederland, en Rudi Smits, Head of Sales Consumer Nederland van de Goodyear Tire & Rubber Company, gaan wij op zoek naar de antwoorden.
Partnercontent
Het idee achter de all-seasonband was een bandtype te ontwerpen dat het hele jaar onder diverse weersomstandigheden goed presteert. Het concept ontstond als reactie op de behoefte aan een band die zowel in de zomer als in de winter betrouwbaar is, zonder dat de bestuurder banden hoeft te wisselen. Goodyear bracht in 1977 de eerste all-seasonband op de markt, de Tiempo. Deze band combineerde eigenschappen van zowel zomer- als winterbanden, waardoor hij geschikt was voor uiteenlopende omstandigheden. Sindsdien hebben technologische innovaties en verbeterde materialen geleid tot betere prestaties en veiligheid van all-seasonbanden, waardoor ze steeds populairder zijn geworden.
Technologische ontwikkelingen
Rudi Smits vertelt: “Moderne all-seasonbanden gebruiken geavanceerde rubbermengsels en innovatieve profiel-ontwerpen om prestaties bij uiteenlopende temperaturen en weersomstandigheden te optimaliseren. Recente ontwikkelingen omvatten verbeterde grip op natte en ijzige wegen, lager brandstofverbruik en langere levensduur.”
Menno Kuipers vult aan dat inmiddels ook merken als Pirelli, Hankook, Bridgestone, Michelin en Continental geavanceerde all-seasonbanden fabriceren. De concurrentie pusht deze fabrikanten in het steeds verder verbeteren van de prestaties van dit type banden. “Vooral de marketingexposure bij de introductie van de Michelin CrossClimate in mei 2015 heeft alle merken geholpen om de all-seasonband nog meer op de kaart te zetten. Michelin claimde de eerste all-seasonband te hebben ontwikkeld, gedacht vanuit de zomerband, waar de andere fabrikanten steeds de winterprestaties als uitgangspunt hadden genomen. Zie daar de eerste all-seasonband die de voordelen van zomerbanden combineerde met de wintercertificering voor sneeuwprestaties, wat tot uitdrukking komt in de zogenoemde 3 peak mountain snowflake-markering (3PMSF) op de zijkant van de band.”
Advies van de bandenspecialisten
Vaak wordt een all-seasonband geadviseerd in plaats van de combinatie van zomer- en winterbanden in gebieden met een gematigd klimaat, gebieden met milde winters zonder extreme kou of zware sneeuwval, of bij lage kilometerstanden. Voor bestuurders die relatief weinig rijden, zijn all-seasonbanden vaak praktischer en kostenefficiënter. Het vermijden van de halfjaarlijkse bandenwissel bespaart tijd en kosten voor montage en opslag. En in stedelijke gebieden, waar wegen meestal snel worden schoongemaakt bij sneeuw, zijn all-seasonbanden vaak afdoende. Rudi Smits: “Maar in extreme weersomstandigheden, of voor hoge prestaties blijft de combinatie van zomer- en winterbanden nog altijd de beste keuze.
‘Goodyear is de eerste fabrikant van een all-seasonband met een A-label op rolweerstand en een B-label voor grip op nat wegdek.’
Wij zien de ontwikkeling van de all-seasonbanden bij bandenfabrikanten en zeker Goodyear heel snel gaan. In Nederland hebben de verkoopaantallen van all-seasonbanden de afgelopen jaren een aanzienlijke groei doorgemaakt, terwijl de verkoop van zomer- en winterbanden stabiel of licht dalend is. Juist de enorme technologische vooruitgang heeft geleid tot all-seasonbanden die significant beter presteren onder diverse omstandigheden, waardoor ze steeds aantrekkelijker worden.”
Eerste montage
Dat all-seasonbanden steeds beter worden blijkt ook door het toenemende aandeel eerste montage van Goodyear all-seasonbanden, vanwege hun betrouwbaarheid en veelzijdigheid. Rudi Smits: “Goodyear is nu het eerste merk met eerste montage van all-seasonbanden bij BMW in Duitsland, zelfs op de volledig elektrische modellen I5 en I7, juist omdat deze banden ook een A-rating hebben op energie- of brandstof-efficiency.”
Deze all-seasonbanden, zoals de Goodyear Vector 4Seasons, combineren geavanceerde technologieën om onder diverse weersomstandigheden optimale prestaties te bieden. Rudi Smits vervolgt: ”Autofabrikanten kiezen voor Goodyear vanwege de bewezen duurzaamheid, uitstekende grip op zowel natte als droge wegen, en goede prestaties bij lichte sneeuw. De banden voldoen aan strenge veiligheidseisen en bieden een comfortabel rijgedrag, wat ze aantrekkelijk maakt voor fabrikanten die hun voertuigen uitrusten met banden die het hele jaar door consistent presteren.”
Marktaandeel
Marktrapporten tonen aan dat het marktaandeel van all-seasonbanden in Nederland de afgelopen jaren is gestegen, terwijl zomerbanden nog steeds het grootste aandeel behouden en winterbanden voornamelijk in de wintermaanden een piek laten zien in de verkoop. De voorkeur voor all-seasonbanden blijft groeien naarmate meer consumenten de voordelen en verbeterde prestaties ervan erkennen. Ook Profile en Goodyear adviseren hun klanten steeds vaker all-seasonbanden. Menno Kuipers: “Juist een goed bandenadvies is essentieel. De band moet passen bij het merk en het model van de auto, het type van de aandrijving en ook de wensen van klant. Bij steeds meer klanten past de all-seasonband heel goed, zeker omdat de technologische ontwikkelingen snel gaan en in een relatief korte termijn enorme stappen zijn gemaakt. Ook laat de laatste generatie all-seasonbanden op het bandenlabel vaak goede waarden zien, met name op energie- of brandstofverbruik. Wij zien steeds vaker dat leasemaatschappijen kiezen voor een all-seasonband in plaats van de zomer-wintercombinatie voor haar leaserijders. Bij huurauto’s is de all-seasonband al meerdere jaren de standaard.”
Zowel Profile als Goodyear vinden het belangrijk dat de klant geadviseerd wordt met de beste oplossing: technisch, maar ook wat betreft kosten. Rudi Smits: “Goodyear is pionier in het all-seasonsegment, met meer testoverwinningen dan welke andere fabrikant in dit segment. Goodyear is de eerste fabrikant met een A-label op rolweerstand en een B-label op grip op nat en daarmee ook zeer relevant voor het nieuwe wagenpark, hybride en volledig elektrisch.”
Foto boven: Menno Kuipers: “Een goed bandenadvies is essentieel. De band moet passen bij het merk en het model van de auto, het type van de aandrijving en ook de wensen van klant.”