Onlangs opende LKQ officieel de nieuwe regiovestiging voor Schiedam en omgeving. Hier bevinden zich magazijn, verkoopbalie, winkel, binnendienst en een moderne trainingsfaciliteit van Automotive Academy onder één dak.
Dit nieuwe pand is eigenlijk onderdeel van een regionaal ingeloste belofte, zo stelt Johan van der Hoeven, CCO van LKQ Benelux en Frankrijk. “De regio Rijnmond heeft met deze opening een versterkte logistieke distributiefunctie voor onze klanten en partners, alsook weer een Automotive Academy.”
Bij de officiële opening konden zo’n 600 belangstellenden het nieuwe pand uitgebreid bekijken. Bezoekers waren onder de indruk van het magazijn, dat drie verdiepingen beslaat. In totaal liggen hier zo’n 75.000 artikelen op voorraad. Er is bijvoorbeeld alleen al plaats voor zo’n 10.000 banden, zo vertelt men niet zonder trots. Het pand van LKQ is echter veel meer dan alleen een magazijn. Zo is er een uitgebreide verkoop- en leveringsbalie en bevindt zich er specifiek ten behoeve van de regio een klantcontactcentrum. Op deze afdeling komen dagelijks zo’n 550 telefoontjes en 150 e-mails binnen met de meest uiteenlopende vragen, die snel en in alle rust beantwoord kunnen worden.
Liever sleutelen
Het paradepaardje van het nieuwe pand is echter de Automotive Academy. “Na de sluiting van onze locatie in Naaldwijk eind 2020 moesten cursisten in de regio Rijnmond uitwijken naar Amsterdam of Breda. We zijn blij dat we nu in deze regio weer een Academy hebben”, aldus Danny Miedema, hoofd Customer Training LKQ Benelux-France. “Met onze zes Automotive Academies hebben we nu een betere landelijke dekking. Deze locatie is beter gelegen en moderner dan die in Naaldwijk. Daarmee voorziet deze beter in de uiteenlopende klantbehoeften.”
Op de tweede verdieping van het pand zijn twee ruime klaslokalen voor theorielessen. Aansluitend is een ruime entree, waar tijdens trainingen tevens de lunch geserveerd wordt. Het echte werk gebeurt echter een verdieping lager. “Een cursus begint natuurlijk met een stukje theorie, maar we gaan zo snel mogelijk naar de praktijkruimte. De cursisten willen liever echt aan de slag, en niet de hele dag in een klaslokaal zitten”, zo vertelt John de Vette, Regiomanager West van de Automotive Academy.
De praktijkruimte is uitgerust met de meeste actuele gereedschappen en diagnose-apparatuur. Hier kan aan verschillende voertuigen gesleuteld worden, van brandstofmotor tot hybride en zelfs volledig elektrisch. Van alle cursussen zijn er al meerdere geheel gericht op elektrische auto’s of onderdeel van een specifiek EV-opleidingstraject. LKQ ziet het als zijn plicht om kwalitatieve opleidingen aan te bieden. Miedema: “De techniek is heel erg aan het veranderen. Wij dragen hiermee bij aan de toekomstbestendigheid van onze klanten en aan de sector als geheel.”
Samen vooruit
“Alleen als onze klanten succesvol zijn en blijven, zijn wij als LKQ succesvol”, zo vat Van der Hoeven het krachtig samen. “De rollen in de autobranche zijn aan het veranderen. Dealers worden agenturen. Nieuwe toetreders en leasemaatschappijen zijn op zoek naar partners voor service en onderhoud. Hier liggen grote kansen voor ondernemende garagebedrijven. LKQ biedt met oplossingsgerichte diensten hiertoe de kennis en de kunde, zodat onze klanten hun succesfactor kunnen realiseren. Onze slogan is niet voor niks ‘keeping you moving’. Dat slaat niet alleen op auto’s, maar ook op onze klanten zelf.”
Om de klanten zo goed mogelijk vooruit te helpen, biedt de Automotive Academy meer dan alleen technische trainingen. Er zijn ook commerciële trainingen te volgen, of voor customer service. Ook zijn er trainingen voor schadeherstel. Deze trainingen verzorgt LKQ niet zelf. Gespecialiseerde opleiders, zoals AutoNiveau, Innovam en GMTO stellen de trainingen samen en verzorgen deze op de trainingslocaties. De inhoud van de trainingen komt niet alleen voort uit marktontwikkelingen, maar vooral vraaggestuurd vanuit de klanten van LKQ.
Inzicht geven
Het bijzondere aan het pand van LKQ in Schiedam is dat alles onder één dak zit. De ingang van de verkoopruimte is tevens de entree voor de Automotive Academy. “Dit heeft als voordeel dat de Automotive Academy als onderdeel van een groter geheel zichtbaar is voor onze klanten”, legt John de Vette uit. “Naast de levering van auto-onderdelen worden vanuit één pand diverse aanvullende services en diensten geleverd en uitgevoerd.”
Ondersteunend zijn aan het bedrijfsproces van zijn klanten is voor LKQ cruciaal. Daarom geeft het bedrijf graag inzicht in zijn eigen processen door mensen rond te leiden in het magazijn, ze kennis te laten maken met verkoop binnendienst en de logistieke afdeling. “Het geeft meerwaarde om klanten inzicht te geven in ons logistieke proces”, verklaart Johan van der Hoeven. “Achter al onze bestelbussen en chauffeurs, die vijf keer per dag beleveren, gaat een uitgekiend en geoptimaliseerd proces schuil. Het laten zien van dit proces vergroot het gevoel van wederzijds partnerschap dat wij voor hebben met onze klanten.”
Ook de officiële opening van het pand is bedoeld om dit inzicht te geven. Eigenlijk geeft de Automotive Academy namelijk al sinds mei dit jaar trainingen op deze locatie. Terwijl de genodigden genieten van een hapje en een drankje, merk je toch dat nog niet iedereen bekend was met de Automotive Academy. De voordelen van de gebundelde regionale activiteiten zijn daarmee direct duidelijk. LKQ blikt terug op een geslaagde, gezellige avond met zijn klanten en partners.