Auto- en bandenbedrijven in heel Nederland een cruciale rol bij het bepalen van de aankoopbeslissingen van consumenten bij het kiezen van vervangende banden. Deze – niet geheel verrassende – conclusie blijkt uit nieuw onderzoek in opdracht van Apollo Tyres Ltd. dat zelf over 650 dealerpartners zegt te beschikken.
Bij de vraag “Wat is de belangrijkste informatiebron bij de keuze van een merk vervangende banden?” noemt meer dan een derde van de autobezitters (39%) “aanbeveling van een bandenfabrikant/dealer”. Dat is een aanzienlijke voorsprong op de volgende invloedrijkste bronnen van advies: “online beoordelingen van onafhankelijke experts, waaronder gespecialiseerde autopublicaties en websites” (17%), “online klantenrecensies” (13%) en “aanbeveling van autofabrikant/een directe vervanging van wat eerder in de auto was gemonteerd” (10%).
Generatieverschillen
Uit de enquête, die onder duizend auto-eigenaren in Nederland werd uitgevoerd, bleek dat de afhankelijkheid van de input van bandenmontagebedrijven en dealers het grootst is onder 65-plussers (60%) en het laagst onder de leeftijdscategorie 18-24 (16%). Jongere autobezitters zoeken vaker dan mensen in andere leeftijdscategorieën naar advies aan de hand van “online beoordelingen van onafhankelijke experts”.
In het onderzoek werd ook gekeken naar factoren waaraan consumenten prioriteit geven bij het online zoeken naar vervangende banden. Bovenaan de lijst stonden “geld besparen” (genoemd door 26%) en “de veiligste band” (26%), gevolgd door “de meest efficiënte band” (18%), “de beste prestatiegerichte band ” (14%) en “de meest comfortabele band voor rijkwaliteit en geluid” (14%). Financiële overwegingen zijn de grootste prioriteit voor mensen in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar (36%) en minder cruciaal voor mensen in de leeftijdsgroep 18 tot 24 jaar (12%).
Begint vaak online
Yves Pouliquen, Vice President Commercial EMEA bij Apollo Tyres Ltd: “Hoewel veel autobezitters online beginnen met hun onderzoek naar vervangende banden, is het duidelijk dat bandenmonteurs en dealers een cruciale rol blijven spelen bij het bepalen van de uiteindelijke aankoopbeslissingen. We hebben een netwerk van 650 vertrouwde dealerpartners in heel Nederland die samen met ons klanten uitgebreide begeleiding en advies bieden over verschillende soorten banden en de opvallende kenmerken van de Vredestein-bandenserie benadrukken. We zullen nieuwe manieren blijven onderzoeken om klanten in Nederland te ondersteunen bij de verdere uitbreiding van ons productportfolio in de komende jaren.”