Zo’n Covid-19-periode doet iedereen meer of minder nadenken. Liever geen Covid-20, -21, etc. Eén ding is zeker, deze coronagolf gaat weer voorbij. Wat zeker niet voorbij zal gaan is de golf van aandacht voor klimaatverbetering, de noodzakelijke CO2-besparingen, energie-vergroening, grondstoffenbeperking door herverwerking en hergebruik. Kortom, we willen naar een circulaire economie.

Zo’n Covid-19-periode doet iedereen meer of minder nadenken. Liever geen Covid-20, -21, etc. Eén ding is zeker, deze coronagolf gaat weer voorbij. Wat zeker niet voorbij zal gaan is de golf van aandacht voor klimaatverbetering, de noodzakelijke CO2-besparingen, energie-vergroening, grondstoffenbeperking door herverwerking en hergebruik. Kortom, we willen naar een circulaire economie. 

We moeten blijven bewegen, van A naar B, terug, en dan naar C en D. Mooie matrix-bewegingen, waarvoor de automobiliteit de meest geëigende oplossing zal blijven.

En daarvoor hebben we de autoband nodig. De eerste autoband was nodig voor de eerste auto, ruim honderd jaar geleden. En we zijn inmiddels tientallen miljarden autobanden verder!

Die band is een bijzonder product dat desalniettemin zo eenvoudig lijkt. Neen, de band is een hoogstaand technologisch product en bestaat uit hoogwaardige grondstoffen en materialen. Vanuit de biobasis van natuurrubber naar SBR-rubber, dus eigenlijk een bioproduct. Met toevoeging van andere noodzakelijke stoffen om de band de eigenschappen te geven, die hem geschikt maakt om als verbinding te fungeren tussen voertuig en wegdek. 

Meer of minder snel, meer of minder zwaar; onder iedere omstandigheid van weer en wind, wegdek, verkeer, rijgedrag chauffeur, polder of berg, nat of droog. De band moet in ieder geval zorgen voor drie belangrijke aspecten: veiligheid, zuinig omspringen met brandstof en weinig geluid opleveren voor de omgeving. Rijcomfort kun je daaraan toevoegen, maar dat laatste meten we niet voor het bandenlabel, waarmee we de kwaliteit van de band in beeld brengen. Een band wordt in de productie op vijftig kwaliteitsaspecten goedgekeurd, en mag daarna de weg op. Voldoet daarmee aan scherpe milieunormen. En dat alles op basis van kwalitatief hoogstaande materialen. 

En toch wordt die gebruikte band in de volksmond gezien als een ‘afvalproduct’! Terwijl er nog heel veel hergebruikswaarde in zo’n band zit.

Daarom heeft een gebruikte band inmiddels in Italië en Spanje de status ‘End of waste’ gekregen. In Nederland geldt dat voor een aantal toepassingen. Voor heel Europa wordt gewerkt aan de ‘End of waste’-status van de band. Ik ben bang, dat pas dan het besef gaat doordringen, dat gebruikte banden straks de grondstofbasis gaan vormen voor de productie van nieuwe banden in onze wereld. Maar ik weet zeker dat het zo ver gaat komen. Want ook voor de grondstofbron van natuurrubber, de rubberboomplantages, is de groei in het arsenaal aarde beperkt. Intussen wordt voor iedere meter landbouw-, veeteelt- en bosgrond gevochten door heel veel grondstoffen. 

Daarom is rubber en de herverwerking daarvan een heel belangrijk aandachtspunt in het Europese grondstoffenprogramma onder Horizon 2030.

En daarom werkt RecyBEM met hart en ziel aan de duurzame inzameling en herverwerking van gebruikte banden.

Deel dit artikel op​

0 reacties

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
28 maart 2025
Geen gouden bergen
28 maart 2025
Algemene voorwaarden: oneerlijke bepaling kost autobedrijf € 15.375,00
27 maart 2025
Voertuigen met tellerblokker naar de sloop
27 maart 2025
Zaanstreek heeft duurste wasstraten
27 maart 2025
‘Ik ben een rasoptimist’
26 maart 2025
Twaalf nieuwe deelnemers Autovakmeester
Meest bekeken berichten
Recente reacties