Voor onze bandenservice hebben we onder meer geïnvesteerd in een bandenscanner, omdat we bij de intake van de auto precies willen kunnen zien wat de staat van de banden is. Het is voor de monteur makkelijk, want die kan met het scanrapport eenvoudig zien of een band vervangen moet worden, of het een aandachtspunt is, of dat het nog goed zit. Daarnaast maakte het de noodzaak van uitlijnen zichtbaar. De bandenscan laat namelijk precies zien waar de band het meest versleten is. Als dat onevenredig veel is aan de binnen- of buitenkant, weet je dat de auto niet goed uitgelijnd is.

Daarnaast is het apparaat van grote waarde bij korte bezoekjes aan de werkplaats, bijvoorbeeld als er een lampje kapot is. Wanneer we de auto de werkplaats in rijden, gaat hij meteen over de bandenscanner en kunnen we behalve dat lampje vervangen ook direct een goed bandenadvies geven. Vooral bij EV’s zie je de noodzaak van zo’n bandenscan. Van onze vaste klanten houden we de staat van de banden goed bij, maar van klanten die hier voor het eerst komen merken we dat er lang niet altijd goed naar de banden wordt gekeken.

Een voorbeeld: laatst kwam hier een Tesla-rijder met een kapotte interieurverwarming. Nadat de auto over de bandenscanner naar binnen was gereden, kwam het gesprek direct op de banden, die echt aan vervanging toe waren. Na akkoord kon hij een dag later met nieuwe banden, twee nieuwe draagarmrubbers en een uitlijning weer veilig de weg op.

Een paar jaar voordat we hierheen verhuisden, ik denk een jaar of acht geleden, dacht ik nog: wat moet ik met banden? De marges zijn dun, je hebt er veel handling aan… Ik kan op andere manieren makkelijker en meer geld verdienen. Nu, in combinatie met een inspectie van het onderstel, of een uitlijning zie ik veel meer de potentie van ons als bandenspecialist. Met name bij elektrische auto’s is het een van de eerste slijtagepunten die aan het licht komen.

Ik zie ons ook echt als bandenspecialist. We kijken heel goed naar welke banden geschikt zijn voor een bepaalde auto. En doordat we onze klanten goed kennen, weten we ook goed wat het gebruik van de banden is en welk type banden voor een klant de beste keuze is.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 april 2025
Registraties nieuwe auto’s dalen met 10 procent in eerste kwartaal 2025
1 april 2025
Accupakket als zwaard van Damocles
1 april 2025
Autodealers in 2024: meer omzet, minder winst
1 april 2025
Bosch lanceert twee nieuwe opleidingstrajecten
31 maart 2025
LKQ neemt afscheid van B2C Leisure
31 maart 2025
Nicola Torregiani neemt Benelux-markt onder zijn hoede 
Meest bekeken berichten
Recente reacties