De gemiddelde retailprijs van banden bleef met 112 euro ook in mei boven de 110 euro. Kijken we naar de eerste vijf maanden van dit jaar, dan lijkt het erop dat een gemiddeld prijsniveau van minimaal 110 euro nu een structureel gegeven is.

Voorgaande blijkt uit de jongste cijfers uit de WESP-datapool waarin ongeveer 1200 autobedrijven hun werkplaatsdata delen. Een ondernemer vertelde onlangs dat hij zijn klanten na een onderhoudsbeurt inclusief een bandenvervanging echt moest uitleggen waarom hun werkplaatsfactuur zo fors was gestegen ten opzichte van 30.000 kilometer geleden. Uiteraard betrof dat niet alleen de twee banden; alle componenten van de factuur waren flink duurder geworden, niet in de laatste plaats het uurloon, maar het was de prijs van de banden die de klant een discussie over de hoogte van de factuur deed starten.

Huishoudportemonnee

Particuliere consumenten zien hun budgetten krapper worden, ondanks de loonsverhogingen die de afgelopen tijd zijn toegekend. Ondanks voornoemde discussies over een werkplaatsfactuur die tegenvalt zien we dat het bandenvolume in mei niet onder druk stond. Sterker nog: mei was in volumes gesproken een onverwacht goede bandenmaand. Wel werd er vaker gekozen voor een goedkoper alternatief dan het vertrouwde A-merk. Of dat een trendbreuk blijkt te zijn zal de tijd leren.

Verder bleef de gemiddelde retailprijs voor een band met 112 euro redelijk stabiel ten opzichte van de voorgaande maand. Ten opzichte van mei vorig jaar praten we echter over een plus van bijna 9 procent. Door de stabiele prijs en de relatief hoge omzet hebben de autobedrijven uit de WESP-datapool een goede bandenmaand gehad. Daardoor werd er over de eerste vijf maanden in aantallen een plus van bijna 3,5 procent gerealiseerd en in euro’s steeg de omzet zelfs met 12,5 procent.

727.000

Dat laatste resulteert niet automatisch in betere marges, want het is met name de gestegen inkoopprijs die de retailprijs bepaalt. Ook hier eist de inflatie zijn tol. Zorgen voor een breder aanbod, inclusief prijsalternatieven, kan voor de bandenretailer belangrijk zijn. Het gestegen afzetvolume is ook een indicator dat weer meer mensen de werkplaats hebben opgezocht. Het mooie weer van de afgelopen weken liet consumenten er weer op uit gaan en dat leidt tot slijtage. Uiteraard deed ook het hoge apk-volume van 727.000 stuks in de maand mei een belangrijke duit in het zakje.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
21 januari 2025
Tesla Model 3 blijft courant dankzij prijsdaling
21 januari 2025
Meer auto’s gestolen, minder teruggevonden in 2024
21 januari 2025
De Klok importeur Falken in Nederland
21 januari 2025
ING: Nieuwverkoop valt terug naar 370.000 in 2025
21 januari 2025
Groen licht voor overname Nord-Ostsee Automobile
21 januari 2025
KwikFit opent vestiging in Den Hoorn
Meest bekeken berichten
Recente reacties