Na een testfase eind 2022 voor Bosch Car Service-bedrijven en een eerste uitrol naar Bosch-conceptpartners (Bosch Car Service, AutoCrew, Bosch Workshop Partner) in het voorjaar van 2023 is diagnose op afstand nu voor alle gebruikers van de Bosch diagnoseapparatuur beschikbaar.
De Remote Diagnostics Service van Bosch is toegankelijk via de ESI[tronic]-software van het KTS 560/590-diagnosetoestel of via een specifiek optioneel verkrijgbare RDS 500-interface. Na inloggen met hun persoonlijke Bosch-ID kunnen monteurs de service aanvragen via het RDS-klantenportaal om het probleem te beschrijven en een afspraak te maken. Op het afgesproken tijdstip neemt de ervaren Bosch-expert contact met de monteur om de bestelde remote service uit te voeren.
Indien nodig kan de Bosch Workshop Service Assist-app worden gebruikt voor directe communicatie via video. Daarna gebruikt de Bosch-expert de verbinding via de RDS 500 of het KTS-diagnosetoestel om toegang te krijgen tot het voertuig en de taken op afstand uit te voeren. Terwijl dit gebeurt, kan de monteur andere onderhouds- of reparatietaken uitvoeren in de werkplaats.
Remote Diagnostics Service kan worden gebruikt om taken te boeken zoals het inleren of coderen van componenten, het programmeren van sleutels, het inleren van een trekhaak, ADAS-kalibratie of programmeren van een frontradarmodule en het updaten van stuurapparaatsoftware.
Abonnement
De werkplaats kan de sessies voor diagnose op afstand afzonderlijk bestellen, of een abonnement afsluiten met een initieel aantal credits. Wie opteert voor een abonnement kan als extra optie gebruikmaken van de RDS 500 remote interface, waardoor de KTS beschikbaar blijft voor andere taken in de werkplaats. Bij een pay per use service bestelt de werkplaats een individuele remote sessie op het moment dat daar behoefte aan is. Deze service is enkel mogelijk met het KTS-diagnosetoestel en de ESI[tronic]-software. Afhankelijk van het type remote service wordt een standaard en uniform aantal van 5, 10 of 15 credits in rekening gebracht, ongeacht het voertuigmerk of -type. Het autobedrijf weet dus steeds op voorhand wat een bepaalde remote service zal kosten.