Afgelopen zomer was ik op vakantie op Cyprus. Mooi weer, goed eten, probleemloze heen- en terugreis, een fijn hotel met klantvriendelijk personeel voor de ruim vierhonderd kamers waar de airco 24/7 zijn verkoelende werk deed. Oké, dat is misschien niet duurzaam, maar je kunt bij 38 graden plus niet zonder. En niet vliegen is geen optie, want van Almere naar Cyprus zwemmen duurt me te lang.
Als echte Hollander moet je uiteraard iets te zeuren hebben, maar dat heb ik deze keer niet. Ons hotel was gewoon een prima vakantieadres. En wanneer je dan in het door de zon in een van de opgewarmde zwembaden dobbert, raak je vanzelf met medegenieters in gesprek. Gezien de ligging van Cyprus waren dat veel families uit Israël en Libanon (samen goed voor 60 procent van de gastenlijst), en uit de historie van Cyprus verklaarbaar de nodige bezoekers uit Engeland. Daarnaast kwamen nog enkele gasten uit Zweden, België en Nederland. Tijdens een zo’n multicultureel zwemmoment viel de zegswijze ‘de ketting is zo sterk als de zwakste schakel’. Iedereen kent die uitdrukking, die bestaat, zo bleek, in vele talen.
Op enig moment had iemand het over de zwakte van een ketting door een te sterke schakel en legde daarbij de nadruk op het wegvallen van die schakel. We realiseerden ons dat we vaak denken dat de sterkste schakel altijd zijn functie blijft vervullen, tot in lengte van jaren de kar blijft trekken of problemen oplost. Wat als je er te laat achter komt dat dit een illusie is? Goed samenwerken is de oplossing om dat te voorkomen, vonden mijn medezwemmers. Pas als je om die sterke schakel heen een sterk team bouwt, kun je het je veroorloven een schakel, ook de sterkste, te verliezen.
Samen sterk, samen de schouders eronder, samen de voordelen van een concept of een merk ervaren, samen de branche sterker maken. Nu de verkiezingen eraan komen, worden de geluiden om samen tegen links of samen tegen rechts op te trekken ook sterker. Polarisatie in plaats van samenwerken. In Den Haag zijn de politieke poppetjes naar voren geschoven, die wel samen MOETEN werken om überhaupt iets te kunnen bewerkstelligen. Wie fungeert hierin als sterkste schakel die een sterk team om zich heen weet te bouwen? Wie durft als een Elon Musk of een Jeff Bezos de toon te zetten? De autobranche, net als vele andere sectoren, heeft zijn wensenlijstje bij de aanstaande bestuurders ingeleverd. Wie is in staat die mobiliteitsbelangen te laten rijmen met het financiële beleid?