Als er gesproken wordt over de uitdagingen die de sector boven het hoofd hangen dan steken twee kernbegrippen al jaren met kop en schouders boven de rest uit: China en elektrificatie. De combinatie van de twee maakt het extra spannend. Een aantal Nederlandse en Europese branchegenoten trok naar China om er feit en fictie te onderscheiden.
Er is al veel gezegd en geschreven over de komst van de Chinese automerken en de (mogelijke) gevolgen voor de Westerse gevestigde orde. Vaak gaat het daarbij over de prijsverschillen veroorzaakt door Chinese staatssteun, maar ook over batterijtechniek. Adviesbureau Axa Novi kiest een andere insteek. “Dat China dankzij de jarenlange politiek rond New Energy Vehicles (NEV) een voortrekkersrol lijkt te vervullen op dit vlak betekent dat wij als westerse markt ook kunnen leren van de ervaringen.”

Het deelnemende gezelschap vormde een dwarsdoorsnede van de Europese aftermarket met vertegenwoordigers uit alle lagen van de keten; van onderdelenfabrikanten en -distributeurs tot aan reparatiebedrijven. Gemene deler was de nadrukkelijke focus op e-mobility.
“Onze rondreis langs enkele prominente marktspelers leverde niet alleen inzicht en inspiratie maar ook de kans om unieke contacten op te bouwen”, aldus initiatiefnemer Bart Timmermans (Axa Novi). “Ook vanuit de Chinese markt zelf is er veel interesse in de Europese markt, bedrijven willen de markt beter begrijpen en zoeken soms actief naar Europese partners om er groei mogelijk te maken.”
Responsetijden
Op het programma stond onder meer een bezoek aan twee fabrikanten van batterijcellen: CATL en Gotion (voor 26 procent eigendom van VW). CATL heeft ondertussen een eigen aftermarket-concept uitgerold: Ningjia Service. In Europa heeft CATL een aftermarketdivisie in München opgericht. Hier wordt gewerkt met een responsetijd van 24 uur en een reparatietijd van 5 danwel 7 dagen bij batterijproblemen (afhankelijk van de complexiteit van het probleem). In China ligt de responsetijd in grote steden zoals Beijing en Shanghai op slechts 3, 5 of 8 uur (afhankelijk van de locatie).
Coppola is een voorbeeld van een door celfabrikanten geautoriseerde servicepartner en volledig in handen van een van China’s grootste verzekeraars. De circa 150 vestigingen werken niet alleen aan accupakketten uit auto’s maar ook uit bijvoorbeeld de landbouw of transport. Zij betrekken de benodigde materialen vooral van de batterijfabrikanten zelf maar ook van recyclecentra. “Bedenk wel: automotive is slechts een deel van de markt voor batterijpakketten (hoewel het wel het grootste deel is). Er is ook onderhoud, reparatie en remanufacturing gewenst voor batterijpakketten in andere toepassingen zoals energie-opslagsystemen/thuisbatterijen.”

Verzekeraars
Cruciaal voor het servicetraject aan batterijpakketten is het vertrouwen in de herstelde unit. Verzekeraars spelen hierin een niet te onderschatten rol en de rondreis ruimt dan ook tijd in om dit onderdeel in de keten te bezoeken. Het CIRI Auto Technology Institute onderzoekt al ruim tien jaar de reparatie- en vervangingsmogelijkheden van aandrijvingsbatterijen door ze te onderwerpen aan botsproeven op lage snelheden. Zo biedt het instituut verzekeraars informatie voor kostencalculaties en dus premieberekeningen. Van alle NEV-gerelateerde verzekeringsclaims, heeft zo’n tien procent betrekking op het batterijpakket.
‘Productie en verkoop kreeg de afgelopen twee decennia prioriteit van de Chinese EV-merken. Onderhoud en reparatie staat nauwelijks op het netvlies, ook niet in Europa.’
Reparaties aan batterijpakketten worden over het algemeen onderverdeeld in twee niveaus, zo leert de rondreis. “Het eerste niveau houdt zich bezig met het vervangen van een volledig batterijpakket of van modules. Hiervan heeft CATL er zo’n 600 in China. Het andere niveau is zelfs in staat om op celniveau reparaties uit te voeren. Hiervan heeft CATL een vijftal partners en BYD tien. Ook in China is deze markt voor diepgaande reparaties nog niet ver ontwikkeld, het betreft voornamelijk garantieclaims die vanuit het OEM-kanaal komen. De aanvoer vanuit de aftermarket van producten die buiten de garantieperiode vallen is nog gering. Garantie op batterijpakketten in China is evenals in Europa 8 jaar, dit was initieel 5 jaar in de beginfase.”

NEV-merken gesloten
Met 170.000 nieuw verkochte auto’s en 75.000 gebruikte exemplaren geldt de Yonda Groep als China’s grootste dealer van de merken BMW en Porsche. De groep is echter ook eigenaar van Juhui Tech, dat apparatuur ontwikkelt om batterijpakketten te testen en daarmee een ideaal bezoekadres tijdens deze rondreis. Het leveringsgamma gaat verder dan het meten van de state-of-health. Zo zijn er balanceermachines om het pakket zo gelijkmatig als mogelijk te laten functioneren. Dit verbetert niet alleen de efficiency in het dagelijks gebruik maar verlengt ook de levensduur.
“Belangrijk om te weten: de laadinfrastructuur in China bestaat voornamelijk uit fast-chargers. Het gebrek aan balanceren van de cellen (wat bij slow-charging plaatstvindt) biedt voor de aftermarket een kans om preventieve ‘balanceermomenten’ uit te voeren om zo de levensduur van het batterijpakket te verlengen.” Een ander instrument meet in hoeverre het pakket nog luchtdicht is. Bovendien leveren ze apparatuur om accu’s te kunnen laden met de acculading van een andere auto. “Het verkrijgen van relevante voertuiginformatie is voor Juhui de grootste uitdaging. Vooral de nieuwe NEV-merken stellen zich gesloten op.”
Tot nu toe lijkt de onderdelenwereld ondergesneeuwd tijdens de reis maar niets is minder waar. Harson Auto is een onderdelendistributeur met eigen onderhouds- en reparatieketen van zo’n 300 outlets. Van origine is het bedrijf gespecialiseerd in premium Europese merken zoals Mercedes-Benz, BMW en Audi. De organisatie biedt echter ook onderhoud voor Tesla en diverse nieuwe Chinese NEV-merken. Met 267 filialen in 168 steden en meer dan 8000 medewerkers is Harson een van de belangrijkste reparatieketens in de lokale aftermarket. Bovendien biedt Harson op verschillende locaties een NIO Swap Station.
NIO’s lock-in
Een bezoek aan zo’n NIO-vestiging mag niet ontbreken want het concept biedt meerdere opvallende elementen. In Europa is veel aandacht geweest voor de batterijwisselstations waar in minder dan vijf minuten de leeggereden accu onder de auto verdwijnt om plaats te maken voor een volledig geladen exemplaar. Volledig automatisch en zonder dat de bestuurder uitstapt.
De technologie is gebaseerd op meer dan 1200 patenten en maakt deel uit van NIO’s Battery-as-a-Service (BaaS)-concept. Gebruikers zijn geen eigenaar van de batterij die ze regelmatig laten vervangen door volledig opgeladen exemplaren. “De batterij conventioneel opladen kan ook, maar met een hoge dichtheid van Swap Stations elke drie kilometer in een metropool als Shanghai is het wisselen van een pakket een interessant alternatief.”


Voor de batterijen die in de stations worden opgeslagen (maximaal 21 stuks) en gewisseld, zijn speciaal opgeleide technici verantwoordelijk voor onderhoud, verzorging en veiligheid. Dit gevoelige proces wordt niet uitbesteed aan derden, maar ligt volledig in handen van NIO zelf – wat aantoont hoe belangrijk de controle over de batterij-infrastructuur voor het bedrijf is.
In China is ook het community-concept al uitgerold. NIO fungeert er als aanbieder van kantoorruimtes, vergaderlocaties of kinderopvang, een koffiecorner ontbreekt uiteraard niet. Het NIO-concept omvat inmiddels zelfs een eigen telefoonmerk. Denk daar even over na. Een smartphone weet alles van de gebruiker, net als de connected car. Breng die bij elkaar in een gemeenschappelijke community en je hebt de klant op een manier (lock in) die een snelle switch naar een concurrent een stuk lastiger maakt.