Met maar liefst vier leerlingen in de werkplaats richt AutoFirst Autoservice Abbink in Zwolle zich nadrukkelijk op de toekomst. Een gesprek met Rob Abbink over de jeugd van tegenwoordig en waarom het niet verstandig is te wachten met aan boord springen tot de trein al rijdt.
Een verklaring waarom Rob Abbink jonge monteurs aan zich weet te binden zou kunnen zijn dat hij zich heel goed weet te verplaatsen in hun belevingswereld. “Ik zeg het vaak tegen ze: ‘Ik ben ook van jullie leeftijd geweest, maar ik had het geluk dat mijn vader in 2007 dit bedrijf is begonnen.’ Toen mijn vader mij het enorme pand liet zien en zei: ‘Hier ga ik mijn eigen autobedrijf beginnen’, zei ik letterlijk: ‘Je bent niet goed wijs!’ Dankzij de samenwerking in het begin met Vaartland, waarvoor wij de auto’s onderhielden en repareerden, is het hem toch gelukt. Het heeft hier vanaf dag 1 vol gestaan.”

Al snel komt Rob Abbink in het bedrijf van zijn vader, om het in 2023 officieel van hem over te nemen (zie kader). “De oudere medewerkers zijn inmiddels vertrokken, waarna we een behoorlijk jonge groep overhielden, met vier leerlingen. Twee daarvan zitten in het laatste jaar. Dat zijn echte toppers waarvan ik hoop dat ze blijven. Ik ga daar ook wel vanuit. De andere twee zijn vijftien en zestien. Een van hen komt hier al sinds zijn snuffelstage op de middelbare school. Het klikte toen meteen. Die jongen heeft het in zich. Dat is tegenwoordig minstens zo belangrijk als de vaardigheden en de snelheid van werken. Dat komt allemaal later wel.”
Werkplaatschef Jacco Woudsma is zelf pas 24 jaar en net als Rob Abbink leermeester van twee leerlingen. Van de vier leerlingen volgt er één de BOL-leerlijn, de andere drie zijn BBL’ers. Gevraagd naar het verschil zegt Rob Abbink: “Een BBL’er is echt van de praktijk. Die jongens willen met de handen werken. Een BOL’er is meer theoretisch ingesteld en ook meer geneigd om na zijn opleiding door te blijven leren. Jacco zelf is zo iemand, inmiddels ook diagnosetechnicus, die meteen alles wil weten over elektrische auto’s en ook wil dat we ons daarin verdiepen.”

EVHC
Om de maximale potentie van het autobedrijf te kunnen benutten maakt Rob Abbink voor zijn bedrijf sinds begin 2024 gebruik van EVHC, wat staat voor Electronic Vehicle Health Check, een product van Autoconnect Holland. “Onze automatiseerder maakte me erop attent en ik was er meteen verliefd op. We zijn jaren geleden gestart met WESP en daarmee probeer je het meeste te halen uit een auto die binnenkomt, maar het is niet het meest geschikte middel om onderhoud te voorspellen. Wat wij wilden, was een systeem waarmee we een uniforme offerte voor onderhoud aan de klant kunnen doen, ongeacht wie die offerte maakt. EVHC biedt een aantal digitale checklists, afhankelijk van het soort onderhoudsbeurt, waarbij je per onderdeel moet aangeven wat de status is. Bij de controle van de remolie bijvoorbeeld moet je de datum invullen, net als bij aircoservice of het testen van de accu. De receptie krijgt daarvan een rapport, wat helpt bij het advies naar de klant: groen is goed, oranje is adviespunt, rood is dringend vervangen. Uiteindelijk beslist de klant natuurlijk, maar als een onderdeel kapotgaat doordat het niet tijdig is vervangen kunnen wij ons altijd op die checklist beroepen: ‘Kijk maar, wij hebben op die en die datum gezegd dat het onderdeel vervangen moest worden.’ Het voorkomt ten eerste dat een auto stil komt te vallen en daarnaast gedoe achteraf. Het verkoopt ook gewoon makkelijker. De parameters kun je zelf instellen, bijvoorbeeld bij welke dikte de remschijven vervangen moeten worden. En voor de monteurs is het heel fijn werken. Ze hebben allemaal een tablet op hun gereedschapskar liggen, al kan het ook op de mobiele telefoon, want het is een online omgeving waar je op inlogt. Wanneer een andere monteur inlogt en eenzelfde auto bekijkt, ziet hij ook de resultaten van de laatste check, ook al heeft hij die niet zelf uitgevoerd.”

AutoFirst
Op het moment dat de samenwerking met Vaartland stopte, moest Autoservice Abbink zijn businessmodel heroverwegen en werd gekeken naar de mogelijkheid een garageformule te omarmen. Rob Abbink: “Mijn vader en ik hebben daar goed naar gekeken en sinds een jaar of drie, vier zijn we nu aangesloten bij AutoFirst, een formule die ondersteund wordt door LKQ Fource, die hier trouwens letterlijk om de hoek zitten met een vestiging. Wat de onderdelenlevering betreft zijn we wel een beetje verwend. Je kan op de fiets even snel een paar remblokken of een oliefilter ophalen.”
‘We wachten niet met instappen tot de trein al rijdt; we springen als eerste aan boord. Daardoor kunnen we veel doen voor andere bedrijven, kalibraties bijvoorbeeld.’
Over de formule zegt Rob Abbink: “Van de beschikbare formules was deze degene die ons het meeste aansprak. We hebben niet te veel verplichtingen en toch de ondersteuning van een formule. Daarnaast houden we onze eigen naam, want als je me vraagt waarom onze klanten nu naar Autoservice Abbink komen, is dat omdat wij de local hero zijn. AutoFirst helpt ons door haar lokaal gerichte marketing met het uitdragen daarvan. We zijn vrij compleet; er is weinig wat we niet doen. Verkoop bijvoorbeeld. Dat ligt mij niet. Verder wachten we niet met instappen tot de trein al rijdt; we springen als eerste aan boord. Daardoor kunnen we veel doen voor andere bedrijven, kalibraties bijvoorbeeld, waarvoor we twee apparaten van twee verschillende fabrikanten hebben aangeschaft. Uitlijnen doen we in eigen huis, ruitherstel en trekhaakmontage ook. Omdat wij daar de aantallen in hebben, zijn we er goed en snel in. Autoverhuur tot slot, dat doet mijn broertje, via Autohopper. Ook dat gaat als een malle. Hij heeft een kantoor in een pand twee straten verderop, met twee man personeel en honderdvijftig auto’s op de weg, maar dat zouden er over een jaar zomaar drie- of vierhonderd kunnen zijn.”
