Met maar liefst vier leerlingen in de werkplaats richt AutoFirst Autoservice Abbink in Zwolle zich nadrukkelijk op de toekomst. Een gesprek met Rob Abbink over de jeugd van tegenwoordig en waarom het niet verstandig is te wachten met aan boord springen tot de trein al rijdt.

Een verklaring waarom Rob Abbink jonge monteurs aan zich weet te binden zou kunnen zijn dat hij zich heel goed weet te verplaatsen in hun belevingswereld. “Ik zeg het vaak tegen ze: ‘Ik ben ook van jullie leeftijd geweest, maar ik had het geluk dat mijn vader in 2007 dit bedrijf is begonnen.’ Toen mijn vader mij het enorme pand liet zien en zei: ‘Hier ga ik mijn eigen autobedrijf beginnen’, zei ik letterlijk: ‘Je bent niet goed wijs!’ Dankzij de samenwerking in het begin met Vaartland, waarvoor wij de auto’s onderhielden en repareerden, is het hem toch gelukt. Het heeft hier vanaf dag 1 vol gestaan.”

Het kernteam van AutoFirst Autoservice Abbink , met van links naar rechts Lucie Abbink, Jan Abbink, Jacco Woudsma en Rob Abbink.

Al snel komt Rob Abbink in het bedrijf van zijn vader, om het in 2023 officieel van hem over te nemen (zie kader). “De oudere medewerkers zijn inmiddels vertrokken, waarna we een behoorlijk jonge groep overhielden, met vier leerlingen. Twee daarvan zitten in het laatste jaar. Dat zijn echte toppers waarvan ik hoop dat ze blijven. Ik ga daar ook wel vanuit. De andere twee zijn vijftien en zestien. Een van hen komt hier al sinds zijn snuffelstage op de middelbare school. Het klikte toen meteen. Die jongen heeft het in zich. Dat is tegenwoordig minstens zo belangrijk als de vaardigheden en de snelheid van werken. Dat komt allemaal later wel.”

Werkplaatschef Jacco Woudsma is zelf pas 24 jaar en net als Rob Abbink leermeester van twee leerlingen. Van de vier leerlingen volgt er één de BOL-leerlijn, de andere drie zijn BBL’ers. Gevraagd naar het verschil zegt Rob Abbink: “Een BBL’er is echt van de praktijk. Die jongens willen met de handen werken. Een BOL’er is meer theoretisch ingesteld en ook meer geneigd om na zijn opleiding door te blijven leren. Jacco zelf is zo iemand, inmiddels ook diagnosetechnicus, die meteen alles wil weten over elektrische auto’s en ook wil dat we ons daarin verdiepen.”

Met een 8 tons vierkolommer zijn zelfs grote elektrische bestelwagens eenvoudig te heffen.

EVHC

Om de maximale potentie van het autobedrijf te kunnen benutten maakt Rob Abbink voor zijn bedrijf sinds begin 2024 gebruik van EVHC, wat staat voor Electronic Vehicle Health Check, een product van Autoconnect Holland. “Onze automatiseerder maakte me erop attent en ik was er meteen verliefd op. We zijn jaren geleden gestart met WESP en daarmee probeer je het meeste te halen uit een auto die binnenkomt, maar het is niet het meest geschikte middel om onderhoud te voorspellen. Wat wij wilden, was een systeem waarmee we een uniforme offerte voor onderhoud aan de klant kunnen doen, ongeacht wie die offerte maakt. EVHC biedt een aantal digitale checklists, afhankelijk van het soort onderhoudsbeurt, waarbij je per onderdeel moet aangeven wat de status is. Bij de controle van de remolie bijvoorbeeld moet je de datum invullen, net als bij aircoservice of het testen van de accu. De receptie krijgt daarvan een rapport, wat helpt bij het advies naar de klant: groen is goed, oranje is adviespunt, rood is dringend vervangen. Uiteindelijk beslist de klant natuurlijk, maar als een onderdeel kapotgaat doordat het niet tijdig is vervangen kunnen wij ons altijd op die checklist beroepen: ‘Kijk maar, wij hebben op die en die datum gezegd dat het onderdeel vervangen moest worden.’ Het voorkomt ten eerste dat een auto stil komt te vallen en daarnaast gedoe achteraf. Het verkoopt ook gewoon makkelijker. De parameters kun je zelf instellen, bijvoorbeeld bij welke dikte de remschijven vervangen moeten worden. En voor de monteurs is het heel fijn werken. Ze hebben allemaal een tablet op hun gereedschapskar liggen, al kan het ook op de mobiele telefoon, want het is een online omgeving waar je op inlogt. Wanneer een andere monteur inlogt en eenzelfde auto bekijkt, ziet hij ook de resultaten van de laatste check, ook al heeft hij die niet zelf uitgevoerd.”

Een geheel gevulde gereedschapskar speciaal voor elektrische voertuigen.

AutoFirst

Op het moment dat de samenwerking met Vaartland stopte, moest Autoservice Abbink zijn businessmodel heroverwegen en werd gekeken naar de mogelijkheid een garageformule te omarmen. Rob Abbink: “Mijn vader en ik hebben daar goed naar gekeken en sinds een jaar of drie, vier zijn we nu aangesloten bij AutoFirst, een formule die ondersteund wordt door LKQ Fource, die hier trouwens letterlijk om de hoek zitten met een vestiging. Wat de onderdelenlevering betreft zijn we wel een beetje verwend. Je kan op de fiets even snel een paar remblokken of een oliefilter ophalen.”


‘We wachten niet met instappen tot de trein al rijdt; we springen als eerste aan boord. Daardoor kunnen we veel doen voor andere bedrijven, kalibraties bijvoorbeeld.’


Over de formule zegt Rob Abbink: “Van de beschikbare formules was deze degene die ons het meeste aansprak. We hebben niet te veel verplichtingen en toch de ondersteuning van een formule. Daarnaast houden we onze eigen naam, want als je me vraagt waarom onze klanten nu naar Autoservice Abbink komen, is dat omdat wij de local hero zijn. AutoFirst helpt ons door haar lokaal gerichte marketing met het uitdragen daarvan. We zijn vrij compleet; er is weinig wat we niet doen. Verkoop bijvoorbeeld. Dat ligt mij niet. Verder wachten we niet met instappen tot de trein al rijdt; we springen als eerste aan boord. Daardoor kunnen we veel doen voor andere bedrijven, kalibraties bijvoorbeeld, waarvoor we twee apparaten van twee verschillende fabrikanten hebben aangeschaft. Uitlijnen doen we in eigen huis, ruitherstel en trekhaakmontage ook. Omdat wij daar de aantallen in hebben, zijn we er goed en snel in. Autoverhuur tot slot, dat doet mijn broertje, via Autohopper. Ook dat gaat als een malle. Hij heeft een kantoor in een pand twee straten verderop, met twee man personeel en honderdvijftig auto’s op de weg, maar dat zouden er over een jaar zomaar drie- of vierhonderd kunnen zijn.”

AutoFirst Autoservice Abbink
Na jarenlange ervaring als vertegenwoordiger in automaterialen start Jan Abbink in 2007 in Zwolle zijn eigen autobedrijf. Tien jaar lang deelt Autoservice Abbink het bedrijfspand met Vaartland. De combinatie van reparatie en onderhoud enerzijds en verkoop anderzijds is er een van de ene hand die de andere wast. Als na tien jaar de rek eruit is, delen beide bedrijven voortaan alleen nog de voordeur, maar opereren zij volstrekt gescheiden. Nu Autoservice Abbink en Vaartland geheel gescheiden zijn, brengen omliggende autobedrijven hun auto’s ook weer vaker naar Abbink voor onderhoud en reparatie.
Zoon Rob Abbink studeert ondertussen autotechniek en blijft na zijn afstuderen nog enkele maanden, tot volle tevredenheid, in dienst van zijn stagebedrijf. Als hij in 2009 ziet dat het bedrijf van zijn vader serieuze stappen maakt en daar de receptionist ziet vertrekken, heeft hij nog zijn twijfels. “Dan kom ik als zoontje van de baas in het bedrijf”, zegt Rob Abbink, “en die rol zag ik helemaal niet zitten. Mijn toenmalige vriendin, nu mijn vrouw, zei: ‘Rob, je weet wat je wil. Je kunt er wel omheen draaien, maar het gaat toch een keer gebeuren.’ Een paar maanden heb ik nog voor beide bedrijven gewerkt en sinds 1 januari 2023 heb ik het bedrijf officieel overgenomen van mijn vader.”
Jan Abbink is inmiddels 67 jaar, staat bij zijn zoon op de loonlijst en denkt voorlopig nog niet aan stoppen.

Foto boven: De werkplaats van Autoservice Abbink in Zwolle.
Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
14 februari 2025
Claro neemt Starwash over
14 februari 2025
‘Remmenstof schadelijker dan dieselroet’
14 februari 2025
EasyPark Group neemt Parkopedia over
14 februari 2025
AutoTrack: Prijs Tesla in jaar 10.000 euro gedaald
13 februari 2025
Nieuwe eigenaar Autotaalglas Apeldoorn
13 februari 2025
ING: Exporteren EV’s is geld weggooien
Meest bekeken berichten
Recente reacties