Bestendig beleid, voorkomen dat elektrisch rijden duurder wordt dan rijden op brandstof en mobiliteit betaalbaar houden. Dat zijn enkele speerpunten voor brancheorganisatie BOVAG zoals die naar voren kwamen tijdens het jaarcongres van BOVAG Onafhankelijke Autobedrijven op 1 oktober in De Fabrique in Utrecht.
Genoeg zorgen voor de branchevereniging dus, al was de sfeer op de jaarlijkse bijeenkomst voornamelijk feestelijk. “Ik vind dit echt de leukste dag van het jaar”, zei afdelingsvoorzitter Gerard ten Buuren. “De energie op deze avond is geweldig. Er wordt wel gemopperd, over te weinig mensen, de banken en de regeldruk, maar er wordt ook gewoon geld verdiend.”
Overheidsbeleid
Dat laatste wordt ondernemers niet echt gemakkelijk gemaakt en in het bijzijn van algemeen voorzitter Han ten Broeke en oud-politicus Klaas Dijkhoff, inmiddels eigenaar van een adviesbureau, werd de politiek in het plenaire gedeelte ook behoorlijk kritisch benaderd. Zo zei Ten Broeke over het huidige kabinet: “Dit kabinet zegt er te zijn voor de ondernemers, maar het heeft wel te maken met een lege schatkist. Niet alles kan, al kan ik sommige keuzes die gemaakt worden niet altijd begrijpen.”
Ten Broeke doelde daarmee ongetwijfeld op de ondersteuning van elektrisch rijden, waar het kabinet zegt zich sterk voor te willen maken, maar ondertussen worden wel de subsidies op elektrische auto’s afgeschaft en komt er vanaf 2025 ook minder gewichtscorrectie op de motorrijtuigenbelasting en wordt die vanaf 2030 zelfs helemaal afgeschaft.
Ten Buuren: “Wat wij heel graag van de overheid willen is dat er eindelijk eens beleid voor de langere termijn komt. Dan weten we waar we de komende jaren vanuit kunnen gaan.”
Nog meer zorgen maakt Ten Buuren zich over de kostenstijgingen. “Ik vraag me oprecht af of iedereen die wel doorrekent in zijn eigen tarieven. Je kunt wel een flinke omzet draaien, maar als je aan het eind van het jaar niks overhoudt, doe je jezelf echt tekort. De meeste bedrijven die hier aanwezig zijn, zijn te bescheiden. Ze zijn bang klanten kwijt te raken, maar mensen begrijpen heel goed hoe het werkt en goed onderhoud is gewoon super belangrijk.”
Regeldruk
Wat betreft de regeldruk heeft Ten Buuren eigenlijk geen goed nieuws. “Een bestuurslid van BOVAG had vorige week op één dag vier schouwingen. Dat is te belachelijk voor woorden. Je komt aan je werk niet toe en je moet er ook nog dik voor betalen. Dat kun je veel beter regelen.”
Bij de toenemende regeldruk vanuit Brussel en Den Haag kan BOVAG de aangesloten ondernemers uiteraard helpen, zoals het geval is bij de invoering van de CSRD, de corporate sustainability reporting directive, die bedrijven verplicht te rapporteren wat hun impact is op het klimaat en waarvoor BOVAG onlangs een handige tool heeft gepresenteerd.
Specifiek over de ontwikkeling in het onafhankelijke autobedrijf zei Ten Buuren dat dat zich steeds meer beweegt in de richting van de local hero. “Waar ik me wel zorgen over maak is dat het als klein bedrijf steeds moeilijker wordt om aan alle regels en voorwaarden te voldoen. De echt kleine bedrijven stoppen vaak. Daar komen vaak nieuwe bedrijven voor in de plaats, met jonge ondernemers aan het roer, die grenzeloos ambitieus zijn en dat zien we ook bij de finalisten van de verkiezing van BOVAG Onafhankelijk Autobedrijf van het Jaar. En dat is leuk om te zien.”
Wat betreft de leasemarkt ziet Ten Buuren die duidelijk groeien en hij weet ook dat niet ieder onafhankelijk autobedrijf op dat werk zit te wachten. “Uiteindelijk ontkomen we er niet aan dat we meer met elkaar samen moeten werken, zeker ook met leasemaatschappijen, gezien het toenemende aantal leaseauto’s en het afnemend aantal dealerbedrijven.”
Klant
Wat ook verandert, is de klant. Ten Buuren: “Mensen hebben veel meer informatie dan vroeger voordat ze een autobedrijf binnenkomen. Vroeger kwamen ze zich oriënteren of ze een Ford of een Citroën wilden, tegenwoordig willen klanten vooral vertrouwen en zekerheid, en dat vinden ze bij een BOVAG-autobedrijf.”
Voor het goed kunnen bedienen van die veranderende klant kan een garageconcept helpen. Ten Buuren verwees daarvoor naar het onlangs gepubliceerde Rosa-onderzoek naar de tevredenheid van garagehouders over hun garageconcept. Dat bleek afgelopen jaar opnieuw gestegen. “Die samenwerking wordt over het algemeen als goed ervaren en in sommige gevallen zelfs als uitstekend, dus dat vind ik zeker iets om als autobedrijf over na te denken.”
Onfatsoenlijk
Ten Buuren kwam ook nog even terug op het congres van vorig jaar en een uitspraak die hij toen deed over de banken. Hij noemde ze ‘buitengewoon onfatsoenlijk’ in die zin dat het voor autobedrijven bijna onmogelijk is geworden om krediet te krijgen. “Daar ben ik nogal op aangesproken, met name door de banken zelf. Ze zeiden: ‘Hoe kun je dat nou zeggen voor een volle zaal?’ Ik zei: ‘Omdat het waar is en dan heb ik me nog netjes uitgedrukt.’ Het heeft er wel toe geleid dat de banken, met name de Rabobank en ook ABN Amro, het gesprek zijn aangegaan met BOVAG. Ze gaan er nu ook anders mee om dan een jaar geleden. Daarnaast bieden we als BOVAG ook alternatieven voor voorraad- en equipmentfinanciering.”