China werd lang gezien als de fabriek voor de hele wereld. Na corona en Trumps handelsbeleid is die gedachte in ander licht komen te staan met geopolitieke spanningen tot gevolg. Chinezen gaan echter voor de lange termijn. Ongeacht de actualiteit. Onderdelenfabrikant TriAlliance is hiervan een sprekend voorbeeld.

Het is de heilige graal in de automobiele aftermarket: het juiste onderdeel op de juiste tijd voor elke auto, ongeacht de leeftijd, aandrijving en afkomst ervan. Zeker nu de waaier aan aandrijfvormen en afkomst breder is dan ooit. TriAlliance wil met de drie gevoerde merken Bogap, Chitao en Aravolt die belofte gaan inlossen. Dat vraagt om een persoonlijke toelichting en die taak vervult verkoopdirecteur Michael Krabsch met veel vuur en enthousiasme. Wie de vier namen niet direct herkent hoeft zichzelf niet direct iets te verwijten, erkent hij: “Toch kunnen we terugkijken op bijna dertig jaar historie. De eerste fabriek opende in 2011 en sinds 2019 hebben we een Duitse vestiging om van daaruit de Europese markt beter te kunnen bedienen. Uiteraard beschikken de producten over de benodigde EU-certificaten.”

Sensoren en slangen

Dat is ook de start van het merk Bogap, in 2023 gevolgd door Chitao en Aravolt in 2024. Dat is ook het moment dat TriAlliance als overkoepelende groep gevormd wordt. “De drie merken hebben ieder hun eigen positionering en markt. Bogap richt zich op auto’s met een verbrandingsmotor en biedt technische componenten voor de motor en aandrijflijn. Daarbij vinden we de kit-gedachte een belangrijk uitgangspunt. Wat je extra nodig hebt voor de montage zit in de kit. Twee segmenten die we belangrijk vinden zijn respectievelijk sensoren en slangen. Die laatste klinkt misschien triviaal, maar de juiste slang voor de juiste toepassing levert menig autobedrijf hoofdbrekens.”

Chinese merken

Chitao richt zich juist specifiek op auto-onderdelen voor de Chinese automerken, een snelgroeiende markt. “China wordt de grootste auto-exporteur ter wereld.” Chitao biedt behalve motor- en ophangingscomponenten ook met name schadedelen. “Bij jonge merken is daar het eerst behoefte aan. Voor de MG ZS bijvoorbeeld, een van de best verkochte Chinese auto’s in Europa, leveren we ruim 400 referenties.”

Aravolt is de jongste loot aan de stam en richt zich op het elektrische wagenpark (inclusief hybride modellen). Gezien de huidige markt betekent dat nu in de praktijk vooral Tesla’s, erkent Krabsch. “Dit is ons jongste merk en we erkennen dat we niet alles tegelijk kunnen. Er is echter een grote groep Tesla’s die nu in de leeftijd valt dat ze om extra onderhoud en reparatie vragen. Draagarmen zijn een bekend euvel, bijvoorbeeld. Als wij nu kunnen laten zien wie we zijn en wat we kunnen, dan hebben we het benodigde uitgangspunt om verder te bouwen.”

Distributie
In het Duitse Neuwied, bij Koblenz, beschikt TriAlliance over de benodigde distributiecapaciteit om de Europese markt te bedienen. Voor de Benelux hebben Molco en departsmanagers.com de distributie van de TriAlliance-merken. Scheepers (departsmanagers.com): “Onze kracht ligt in het vinden van oplossingen voor de gaten in ieders leveringsgamma. Niemand is compleet en het is zaak om ook voor de ontbrekende items leveranciers te vinden. Zo ben ik bij TriAlliance terecht gekomen.”

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
1 september 2025
Eén onderdelenadres voor elk type auto
29 augustus 2025
TotalEnergies met Xing Mobility in onderdompelkoeling
29 augustus 2025
Nieuwe vierseizoenenband Landsail
29 augustus 2025
Minder kleuren jerrycans Liqui Moly
29 augustus 2025
Slim laden, een tweesnijdend zwaard
29 augustus 2025
Zelf autosleutels maken
Meest bekeken berichten
Recente reacties