Met ingang van januari 2018 wordt bij de Duitse emissiekeuring (de ‘Abgasuntersuchung’) meten bij de uitlaat verplicht. Tot dat besluit kwam afgelopen vrijdag de Bundesrat, die de zestien afzonderlijke deelstaten vertegenwoordigt.

Het ministerie van verkeer drong al geruime tijd op zo’n strengere controle. Behalve mankementen moet de maatregel ook bewuste manipulatie aan het licht brengen. Vanwege de hoge kosten laat een onbekend aantal dieselrijders een defect DPF niet repareren of zelfs verwijderen. De negatieve invloed op het milieu was voor minister Dobrindt reden om op centraal niveau in te grijpen.

ZDK

President Jürgen Karpinski van het ZDK (vergelijkbaar met ‘onze’ RDW) juicht de strengere keuringscriteria toe. Hij vindt dat automobilisten nu meer zekerheid krijgen. Daarmee verwees Karpinski indirect naar het emissieschandaal bij Volkswagen. Doorslaggevend bij de bepaling hoe schoon een voertuig is vindt hij wat er bij de uitlaat de lucht wordt ingestuurd, Als volgende stap ziet het ZDK graag de aanpassing achteraf van gemanipuleerde Euro 5-diesels. Tot nog toe kon bij onze oosterburen een emissiecontrole direct in de uitlaat achterwege blijven wanneer bij het uitlezen van de OBD-poort geen manco was aangetoond. De gegevens op de laptop strookten echter lang niet altijd met de werkelijke waarden bij de eindpijp. Jaarlijks vinden in Duitsland circa 24 miljoen apk’s plaats.
Deel dit artikel op​
Laatste nieuws
28 april 2025
Personenauto’s steeds langer, breder en zwaarder
28 april 2025
De transformatie van Automotive Academy
28 april 2025
‘Kans Bosch Car Service te worden met beide handen gegrepen’
25 april 2025
BOVAG over Klimaatpakket 2025: nieuw evenwicht vinden essentieel
25 april 2025
Apollo Tyres wil Enschede sluiten
25 april 2025
Van Mossel: grootste overname tot nu toe
Meest bekeken berichten
Recente reacties