Bijna 92.000 professionele bezoekers, waarvan 20 procent van buiten Frankrijk, maakten medio oktober het vijftigjarige bestaan van Equip Auto mee. Het werd een aftermarket-feest waar iedere automotive professional die zich bezighoudt met de werkplaats of onderdelendistributie aan zijn trekken kwam.

De eerste editie van Equip Auto vond plaats in 1975. Destijds stonden vooral de Franse merken in de dealer- en universele werkplaatsen. Omdat het zo’n groot land betreft waren de Franse aftermarketpartijen (zowel OE als IAM) de wegbereiders van de werkplaatsconcepten. Motrio (Renault) en Eurorepar (PSA, inmiddels Stellantis) namen het op tegen Auto Distribution en Group Auto. Inmiddels zijn er de nodige concepten bijgekomen, maar de harde kern van de jaren zeventig en tachtig (AD bestaat al ruim veertig jaar bijvoorbeeld) geeft nog steeds acte de présence. Die heeft wel gezelschap gekregen van bijvoorbeeld Alliance Automotive Group en LKQ, die eveneens profiteren van het veranderende en ouder wordende wagenpark, een ontwikkeling die zich ook in Nederland laat gelden.

Webshops

De afgelopen jaren zijn daarnaast webshops belangrijke onderdelendistributeurs geworden. Ook gaan de Fransen voorop in de strijd. Oscaro (inmiddels via PHE-Doyen onderdeel van het Belgische D’Ieteren) en Mister Auto (dat tot Stellantis/Eurorepar behoort) zijn bekende spelers, ook in ons land. Inmiddels zijn Ebay, Amazon en bijvoorbeeld Autodoc partijen die hard groeien. Dat komt ook omdat de prijsniveaus in met name de onafhankelijke aftermarket door de traditionele aanbieders relatief hoog worden gehouden.

Seminars

Alle hiervoor genoemde spelers vond je terug op de beursvloer van Equip Auto 2025. De vakbeurs is weliswaar een internationale showcase voor de aftermarket, maar zeker als het om werkplaatsapparatuur gaat, ligt de focus op de Franse markt. Fabrikanten en leveranciers van bandenserviceapparatuur, hefbruggen, inclusief uitlijn- en ADAS-kalibratiesystemen, en bovenal diagnoseapparatuur waren prominent aanwezig.

Wat die laatste groep betreft waren Sermi, Pass-thru en kunstmatige intelligentie de onderwerpen die niet alleen op de stands tijdens demo’s aan de orde kwamen, maar ook in korte seminars die in de speciale Equip Auto Arena werden verzorgd. Daarnaast waren de elektrificatie van het wagenpark en de eisen die dit aan het autobedrijf stelt, cybersecurity, de toegang tot voertuigdata, connectiviteit en predictive maintenance, alsook de aanstaande introductie bij diverse autofabrikanten van de software defined vehicle (SDV) onderwerpen van de goed bezochte seminars, die voor de niet-Frans sprekende bezoekers via live vertalingen ook waren te volgen in het Duits, Engels en Spaans.

Aftersalesomzet

Dat was ook het geval op een mini-congres met als onderwerp de aftermarket en de Europese onderdelendistributie. Onderdelendistributeurs, webshops, Figiefa en vertegenwoordigers van zowel OE als de IAM gingen aan de hand van een marktonderzoek met elkaar in discussie. In de ruim anderhalf uur durende sessie werd duidelijk dat de OE- en de onafhankelijke sector nog een eind van elkaar afstaan. Het marktonderzoeksbureau GIPA presenteerde een onderzoek waaruit bleek dat de aftersalesactiviteiten bij de merkdealers in de vijf grote reparatie- en onderhoudsmarkten (Frankrijk, Spanje, Groot-Brittannië, Duitsland en Italië) het afgelopen jaar harder waren gegroeid dan bij de universele autobedrijven.


Sermi, Pass-thru en AI kwamen niet alleen op de stands aan de orde, maar ook in seminars die in de speciale Equip Auto Arena werden georganiseerd


Volgens het onderzoek nam de aftersalesomzet bij de dealers in geld met 15,3 procent toe en bij de universele garages met 9,2 procent. In volume steeg de dealeromzet met 5,3 procent tegen 1,2 procent bij de universelen. Gebrek aan handjes aan de hefbrug en hier en daar toch ook de moeite om bij te blijven met de nieuwe technologie blijken voor het vrije autobedrijf belangrijke oorzaken van de achterblijvende groei.

Kennis

Op de beursvloer domineerde de onafhankelijke aftermarket zeker wel. Bij onderdelenfabrikanten als Bosch, Forvia Hella, Valeo, Mahle, Delphi, SKF en ZF stonden het universele autobedrijf en de onafhankelijke onderdelendistributeurs echt wel centraal. Dat gold ook voor PPG als lakfabrikant, die op een grote stand behalve lakken, vooral aandacht vroeg voor het nieuwe Mix & Shake-concept. Michelin presenteerde diverse toekomstige bandenconcepten en Stellantis blijkt met een uitgebreid aftermarketportfolio (onder andere Distrigo, Eurorepar, Sustainera, Mister Auto, SPOiCar) voor veel onderdelenfabrikanten een marktpartij waar ze niet om heen kunnen.

Voor alle fabrikanten stonden het product en de technologie centraal. Daarnaast werd duidelijk dat het overtuigen van autobedrijven om voor een bepaald merk te kiezen, naast de prijsstelling vooral investeringen vergt in kennisoverdracht. Onderdelenfabrikanten en grossiers kunnen niet veel doen om op lokaal niveau voor meer handjes te zorgen, maar des te meer bij het up-to-date houden van de aanwezige handjes in de werkplaats.

Feest in Parijs
Frankrijk is natuurlijk het land van kaas, wijn, oesters en champagne. De haute cuisine is niet voor niets hier uitgevonden. Om het vijftigjarig bestaan van de Equip Auto te vieren had de organisatie een select gezelschap, bestaande uit politici (onder andere uit Brussel), fabrikanten, leveranciers en vakpers uitgenodigd voor een diner in het Palais Brongniart, de voormalige aandelenbeurs en ooit het zakelijk hart van de Franse hoofdstad.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
19 november 2025
Equip Auto, een feest voor de profs
18 november 2025
Fusie AkzoNobel en Axalta in de maak
18 november 2025
‘Desinformatie schaadt vertrouwen in EV’
18 november 2025
‘De Buggy verveelt nooit’
17 november 2025
Europeanen sparen korter voor tweedehands VW Golf
17 november 2025
Enexis ‘knijpt’ laadvermogen tijdens pieken
Meest bekeken berichten
Recente reacties