Schaalvergroting in de auto-industrie en -branche is het gevolg van de grote investeringen die marktpartijen moeten doen, enerzijds door de digitalisering, anderzijds door de EV-transitie en bovenal door de technologische complexiteit van de auto. Ook voor LKQ zijn groei en schaalvergroting prioriteiten.

Nick Zarcone (links ) en Arnd Franz.

Nick Zarcone, president en ceo van het beursgenoteerde LKQ, en Arnd Franz, ceo van LKQ Europe, gaven onlangs tekst en uitleg over de voortgang van de One LKQ-operatie en hun strategie voor de komende jaren, inclusief het groeiplan voor 2022-2023. 

Zarcone en Franz hebben hun handen vol aan de uitvoering van de groeiplannen, die uiteraard door de pandemie even een deuk opliepen. Heeft de organisatie de schade, die vooral in het eerste halfjaar van 2020 werd opgelopen, min of meer hersteld?

Zarcone: “In april vorig jaar leverden we in korte tijd 40 procent van de omzet in. Nu we het eerste halfjaar van 2021 achter ons hebben, kunnen we constateren dat we omzetmatig gezien al weer zo’n beetje op het oude niveau zitten. We konden in zowel de VS als Europa snel schakelen en met name de aftersalesactiviteiten stonden in de meeste regio’s minder onder druk dan aanvankelijk werd verwacht.”

Franz: “De groei in Europa werd weliswaar onderbroken, maar die pakten we snel weer op. Bovendien hebben de teams in alle regio’s keihard gewerkt om de klanten maximaal te blijven ondersteunen en dat betaalt zich nu terug. De groei zet onverminderd door, juist ook de belangrijke organische groei.”

LKQ is nu tien jaar actief op de Europese markt. LKQ heeft vooral door overnames zijn huidige aanwezigheid in de markt gerealiseerd.

Zarcone: “De overname van het Britse Euro Car Parts in 2011 was onze entree op de Europese aftermarket. Daarna volgden onder andere Sator, wat nu Fource heet, in de Benelux, het Italiaanse Rihag en Stahlgruber in Duitsland. Daarnaast hebben we een strategisch belangrijke deelname in het Zweedse Mekonomen. Nu, tien jaar later, is het Europese aandeel al 47 procent van de totale wereldwijde omzet van LKQ van 13 miljard dollar, omgerekend bijna 11 miljard euro. En de groei in Europa is er zeker nog niet uit. De VS is overigens goed voor 40 procent van de omzet en de divisie Specialty Products, die op meerdere continenten actief is, levert 13 procent van het omzettotaal.”

In 2019 introduceerde LKQ Europe zijn One LKQ-plan, waarin de grote diversiteit aan overgenomen ondernemingen meer op één lijn worden gebracht.

Zarcone: “Ik wil nadrukkelijk stellen dat wij de kernwaarden, de nationale cultuur van de overgenomen distributeurs, koesteren. Uiteindelijk onderschrijf ik de stelling: all business is local. Dat geldt voor de VS net zo goed als voor de landen in Europa waar we actief zijn. Onze One LKQ-aanpak zorgt er wel voor dat we daar waar mogelijk rationaliseren. Het is logisch dat we niet twintig nationale inkopers nodig hebben die allemaal dezelfde Bosch-onderdelen aan het inkopen zijn. One LKQ staat dus ook voor een bepaalde mate van interne krachtenbundeling.”

Franz: “Dat we daarnaast leren van elkaars ervaringen en elkaars plannen kennen door ze actief te delen is eveneens onderdeel van One LKQ. Op die manier voorkomen we dat op meerdere plekken het wiel wordt uitgevonden. We moeten er wel voor waken dat we ondanks onze schaal dicht op de klant blijven zitten en de eerder genoemde culturele verschillen daarbij niet vergeten.”

Klimaatplannen

Arnd Franz die weliswaar achter de Parijse klimaatdoelstellingen staat, ziet ook ruimte voor alternatieven voor de op 14 juli door de Europese Commissie ingezette focus op battery cars only: “Het Fit for 55-voorstel van de EC is een overheidsinmenging in de keuzevrijheid van de consument. In plaats van ambitieuze doelstellingen vast te stellen en een gelijk speelveld voor innovatie te creëren, selecteert de EC schijnbaar elektrische batterij-voertuigen als enige optie voor onze toekomstige individuele mobiliteit. Ondanks het gebrek aan infrastructuur, de onzekere duurzaamheid van batterijen, de veiligheidsrisico’s en daarbij nog de enorme, door de belastingbetaler gefinancierde, subsidies die nodig zullen zijn om het allemaal te laten slagen. Synthetische brandstoffen zullen samen met waterstof nodig zijn om de CO2-doelstellingen te realiseren. Zonder de volumes uit de automobielsector zullen schaalvergroting en kostenverlaging voor de productie en distributie van deze brandstoffen veel moeilijker te realiseren zijn voor alle andere sectoren. Met een eerlijker EU-beleid zou het bestaande Europese wagenpark van ruim 300 miljoen voertuigen nog in het huidige decennium CO2-vriendelijk kunnen worden. Ruim 1,6 miljoen banen en meer dan 200.000 bedrijven in de aftersales staan op het spel!”

LKQ heeft zijn wereldwijde strategie een nieuwe, korte, krachtige naam gegeven: GEAR, die duidelijkheid schept voor het wereldwijde team en vooral naar klanten toe. 

Zarcone: “GEAR, staat voor Growth, Expansion, Adapt en Rationalisation. Growth, of Groei staat voor het vergroten van ons aanbod richting het autobedrijf. Dat gaat niet alleen om producten, maar vooral ook om diensten. We willen waarde toevoegen aan onze producten. Expansion, uitbreiding, vindt vooral plaats in Europa. Het accent ligt in eerste instantie op organische groei, maar we gaan acquisities zeker niet uit de weg als zich een mooie kans voordoet. Adapt gaat uit van het accepteren van verandering, ofwel het omarmen van nieuwe technologieën en systemen. Denk aan connectiviteit, ADAS, elektrische mobiliteit, autonoom rijden, de groeiende invloed van fleets – lees: leasemaatschappijen – in de reparatie- en onderhoudsmarkt. Onder Rationalisation tenslotte verstaat de top van LKQ het optimaliseren en versterken van de organisatie op alle niveaus. We willen de organisatie bij de les houden.”

In Frankrijk heeft Parts Holding Europe (omzet 1,3 miljard euro) voor de tweede keer een beursnotering afgeblazen. De investeringsmaatschappij Bain Capital wil er vanaf. Er dient zich een kans aan. Hoe zit LKQ in de race om de Franse garageklant?

Zarcone: “Er ligt absoluut een bepaalde focus op het uitbouwen van onze positie op de Franse markt. Daar zullen we de komende jaren echter vooral investeren in bestaande operaties en deze op die manier uitbouwen. Organische groei heeft hier absoluut prioriteit. Zeg nooit nooit, maar verwacht van LKQ voorlopig geen grote overnames in Frankrijk.”

Franz: “Naast organische groei blijven overnames zeker een onderdeel van ons groeiplan, niet alleen in die regio’s waar we nog witte vlekken hebben, zoals Frankrijk en Polen, maar ook in landen waar we op het eerste gezicht ruim vertegenwoordigd zijn. We zullen ons de komende jaren op dit vlak zeker laten zien.”

De oude wens van autofabrikanten en hun dealernetwerken om hun onderdelenafzet te vergroten via het universele kanaal en via hun dealers actiever te worden in het universele garagesegment zorgt voor druk op de aftermarket.

Franz: “Met name de elektrificatie leidt tot nieuwe plannen en inzichten bij autofabrikanten omtrent hun toekomstige aftersales. Wellicht leidt dat tot meer competitie, maar ik voorzie ook distributieve samenwerkingsverbanden tussen de autofabrikanten en distributeurs als LKQ. De markt is in beweging, dat is duidelijk.”

Digitalisering is een hot item in de keten, of zoals we tegenwoordig zeggen: binnen het mobiliteitsecosysteem. Er zijn vele mogelijkheden om functies en bedrijfsprocessen te digitaliseren.

Franz: “We hebben recentelijk in Polen ons Innovation and Service Center geopend. Dit centrum moet fungeren als katalysator voor onze innovatie- en digitaliseringsstrategie. We hebben al diverse projecten op de rol staan die zelfs op korte termijn worden uitgerold. Zo willen we het digitale platform inzetten om onze klanten, de autobedrijven, te connecten met potentiële werkplaatsklanten. Er komt een modern, internationaal garagemanagementsysteem in de cloud dat voor al onze klanten beschikbaar zal zijn. Verder starten we een internationaal digitaal leerplatform. Dat zal onder naam LKQ Academy begin 2022 operationeel zijn. Overigens bouwen we aan een open platform, zodat andere partijen aan kunnen haken. Dat is niet onbelangrijk in het kader van het verkrijgen van voertuigdata, een dossier dat zich langzaam in het voordeel van het onafhankelijke kanaal lijkt te ontwikkelen.”

In hoeverre spelen bestaande platforms als Caruso en Carmunication hierin een rol?

Franz: “De voertuigdataplatformen Caruso en Carmunication zijn beide initiatieven waarin we als marktleider niet willen ontbreken, waar we zelfs in willen investeren, anders komen ze niet van de grond. We proberen hier een actieve rol in te spelen. De beide platformen moeten mede zorgen voor een gelijk speelveld voor het onafhankelijke kanaal en universele autobedrijven in het bijzonder. Het gaat erom dat we de mogelijkheden die de connected car het universele autobedrijf biedt, maximaal weten te gebruiken. En zoals gezegd: ons eigen platform zal een open platform zijn waar we andere initiatieven aan laten haken.”

In Europa zijn een paar grote webshops actief, zoals Oscaro, MisterAuto, AutoDoc en Delticom. Wat is de e-commerce-strategie van LKQ?

Franz: E-commerce is een onderwerp waar we over nadenken. Of we het kunnen, is niet zozeer de vraag, maar of we het moeten doen en zo ja: hoe kan dat dan tot voordeel zijn voor onze klanten? Bovendien zien we per markt een andere beleving rond het fenomeen webshop. In Groot-Brittannië hebben we een ECP-webshop, en daar zijn onze garageklanten min of meer mee geïntegreerd. Daar kijkt men heel anders tegen deze trend aan.” 

LKQ’s financiële prestaties

LKQ Corporation rapporteerde uitstekende resultaten van het 2e kwartaal van 2021. De omzet in het 2e kwartaal van 2021 bedroeg 3,4 miljard dollar, een stijging van 30,8 procent ten opzichte van de 2,6 miljard in het 2e kwartaal van 2020. Uiteraard het gevolg van de impact van de pandemie in dat 2e kwartaal vorig jaar. Voor het 2e kwartaal van 2021 stegen de autonome inkomsten uit onderdelen en diensten met 21,9 procent. Het netto-effect van overnames en desinvesteringen deed de inkomsten met 0,3 procent dalen, terwijl de wisselkoersen de inkomsten met 5,4 procent deden stijgen. Dat resulteert in een totale omzetstijging van onderdelen en diensten van 27,0 procent. De andere inkomsten stegen in het 2e kwartaal van 2021 met 108,5 procent, onder andere dankzij hogere prijzen voor schroot en edelmetalen. Europa leverde voor het eerst sinds het 2e kwartaal van 2016 een dubbelcijferige marge. De Europese prestaties valideren verder de margedoelstellingen die bij de start van het One LKQ Europe-programma werden vooropgesteld.

Uit Oost-Europa komen diverse partijen op de West-Europese markt die op zijn zachtst gezegd de diverse nationale markten aardig verstoren.

Franz: “Veel van onze klanten vragen ons om hier iets tegen te doen, maar we hebben te maken met een vrije Europese markt. De soms bizar lage marges die deze partijen hanteren, zetten je wel aan het denken ten aanzien van hun continuïteit of over hun motieven om de markt te benaderen. Er is overigens altijd weer een lagere prijs, maar het draait niet altijd om de prijs alleen. Wij kunnen tegenover deze spelers uiteraard ons uitgebreide dienstenpakket in stelling brengen. Het moet onze toegevoegde waarde zijn die het autobedrijf doet besluiten om voor ons te kiezen in plaats van voor de laagste prijs.”

Zarcone: “Wij willen onze b-to-b-klanten, de autobedrijven, een maximale en vooral kwalitatieve ondersteuning geven, een optimale beleving bieden. Op die manier willen we een hoge mate van loyaliteit bewerkstelligen. Wij moeten alles goed doen, anders kijkt de klant om zich heen.”

Duurzaamheid is al heel lang een vaste waarde binnen de LKQ-strategie, niet in de laatste plaats richting de schadeherstelsector. Het groeiplan voorziet dan ook in een speciale benadering van de schadeherstelmarkt. 

Franz: “In de VS is een demontagebedrijf per definitie gericht op het zoveel mogelijk kunnen doorverkopen van de onderdelen en zeker ook body parts. In Europa, op de Zweedse markt na, is men vooral gericht op het terugwinnen van basismaterialen. Ondanks dat je in beide gevallen kan spreken van circulariteit vinden wij het hergebruik van onderdelen beter bij een circulaire economie passen. In de VS worden bij zeker 40 procent van de schadereparaties circulaire onderdelen gebruikt. In Europa ligt dat onder de 10 procent.”

Zarcone: “De ontwikkeling van de EV-markt zal daarin een grote rol gaan spelen. Ik verwacht dat met het groeiende aandeel EV’s in de wereldwijde wagenparken ook het aandeel gebruikte onderdelen zal toenemen. Nu zie ik wel dat de groei van het EV-aandeel voorlopig nog langzaam gaat, maar we onderschatten de potentie van die markt niet. We hebben in de VS onlangs het bedrijf Green Bean overgenomen, een remanufacturer van EV-batterijen. Dat past niet alleen in een toekomstige EV-strategie, maar ook in onze visie op de toename van het circulaire denken. Ik wil overigens benadrukken dat in de veranderende aftermarket onze missie overeind blijft. We willen absoluut the leading global distribution company zijn.” 

Deel dit artikel op

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
Meest bekeken berichten
Recente Reacties
  • Empress on GreenMobility gaat op in MyWheels: “greenmobility was super je kon de deelauto s overal zetten bij my wheels is dit niet het geval…en bij my…mrt 27, 07:33
  • Theo Martens on Kortsluiting in de EV-transitie: “Geachte heer Veldhuisen, Volgens mij heeft de EU vorige week een lijstje gepubliceerd waaruit bleek dat EV de op één…mrt 21, 14:20
  • Daan Jongejan on Gomes opent occasionvestiging: “Mooie vestiging en heel veel succes met de verkoop van deze occasions.mrt 14, 17:40
  • Remar on Tesla-fabriek Berlijn stilgelegd na brand: “Electrische auto’s (naaimachine onder de auto’s) niets voor mij als echte auto fanaat, om over de modellen maar niet te…mrt 5, 12:38
  • Ronald Verschure on Buiten Kantooruren: Kunstig priegelen: “Hey Gert ik zie dat je ook van brandweer voertuig hebt naar gemaakt zou je voor me zo 1 willen…mrt 1, 23:06