In veel, met name universele autobedrijven wordt een reparatie- of onderhoudsklus aan een EV nog gezien als extra werkaanbod, iets wat naast het gewone werk wordt gedaan. Maar het is het enige werk dat straks nog overblijft, dus kun je je daar maar beter nu al grondig op voorbereiden.

Dat is althans de visie die hoofdredacteur Jos Veldhuisen van Aftersales Magazine ventileerde tijdens het 11e Nationaal Aftersalescongres.

Onder de titel ‘Aftersales in transitie’ nam Jos Veldhuisen de ruim vierhonderd aanwezigen mee langs de veranderingen die de aftersales en de werkplaats de komende jaren gaan veranderen, want aftersales houdt meer in dat wat er op de werkplaatsvloer gebeurt.

Ten eerste komt er straks een grote diversiteit aan aandrijflijnen de werkplaats binnen. Bij de dealers is dat eigenlijk al het geval. Daarnaast zullen onder invloed van digitalisering en connectiviteit veel meer diensten om de auto heen aangeboden worden. En met de komst van de zogenaamde software defined car worden certificeringen (denk aan Sermi) steeds belangrijker. Als je straks niet over de juiste certificaten beschikt, mag je niet eens meer aan een auto werken.

Oplossingen

Voor de autobedrijven die hier tijdig op inspelen, blijft er nog altijd een goede boterham te verdienen, aldus Veldhuisen. Dan moet je wel bereid zijn samen te werken met alle partijen in de keten. Want één ding is zeker: je kunt het als autobedrijf niet meer alleen. Dat hebben de diverse werkplaatsconcepten al bewezen en hun belang mede door de investeringen van de ketenpartners zal alleen maar groter worden.

De steeds nauwere samenwerking tussen de onafhankelijke markt (IAM) en het merkkanaal (OE) zal tot andere verhoudingen in de aftermarket leiden. Zie de samenwerking die in Frankrijk tussen Alliance Automotive Group en BMW is gestart. Verder stimuleren nieuwkomers andere marktverhoudingen. Kijk naar de komst van het Chinese Nio, die zijn klanten voor onderhoud naar KwikFit zal sturen.

Dealers zullen zich als eerste gaan roeren in de veranderde aftersalesmarkt. Naast de EV-transitie hebben zij de afgelopen jaren veel minder nieuwe auto’s afgeleverd en dat zal de komende jaren een gat in hun aftersalesomzet slaan. De dealers kiezen dan ook meer en meer voor een multimerken- of universele aanpak van hun aftersales om dat gat te dichten.

Deel dit artikel op​

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Laatste nieuws
16 april 2025
Garagenetwerken AllParts groeien door
16 april 2025
Hiltermann optimaliseert met Vinacles voorraadfinanciering
16 april 2025
Alliance vergroot grip op aftermarket EV’s
16 april 2025
Nieuwe CEO LKQ Benelux-France bekend
16 april 2025
RODI 2024: zorgen over toekomstige winstgevendheid
15 april 2025
BOVAG doet formeel bod voor nieuwe cao MvT
Meest bekeken berichten
Recente reacties